Matematik

AKUT HJÆLP MED GEOMETRI!

15. december 2016 af Anonyminized (Slettet) - Niveau: A-niveau
Please hjælp! Orker ikke denne her opgave mere. Gå ind på billedet og løs opgaven.
Vedhæftet fil: IMG_5682.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2016 af PeterValberg

Hvis du ikke gider arbejde med opgaven, hvorfor skulle vi så gide det ?

Jeg er sikker på, at lidt Google-magi vil bringe dig tættere på svaret....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. december 2016 af StoreNord

Kan ingen gøre det bedre?

Svar #3
15. december 2016 af Anonyminized (Slettet)

Hvis du ikke gider arbejde med opgaven, hvorfor skulle vi så gide det ?

Jeg er sikker på, at lidt Google-magi vil bringe dig tættere på svaret....

Kan ikke finde noget på google

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. december 2016 af Curiosa (Slettet)

For at kunne forklare løsningen: vi kalder søjlerne A, B, C, D, E, F, og rækkerne 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Så vi har altså et hjerte i felt F1. Der er også et hjerte i F2. De to hjerter må jo ikke være i samme figur, så du VED, der skal være en grænse mellem de to felter.
På samme måde SKAL der være grænser mellem C2 og C3, og mellem B4 og C4, og mellem C4 og D4. D5 og E5 skal også skilles ad. Og endelig skal C5 og C6 skilles ad.
Nu vil jeg mene, du er godt på vej :)
Mvh. Curiosa

Svar #5

Jeg kan stadig ikke komme videre! Jeg føler mig så dum xD
Vedhæftet fil:IMG_5686.PNG

Svar #6

#4 For at kunne forklare løsningen: vi kalder søjlerne A, B, C, D, E, F, og rækkerne 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Så vi har altså et hjerte i felt F1. Der er også et hjerte i F2. De to hjerter må jo ikke være i samme figur, så du VED, der skal være en grænse mellem de to felter.
På samme måde SKAL der være grænser mellem C2 og C3, og mellem B4 og C4, og mellem C4 og D4. D5 og E5 skal også skilles ad. Og endelig skal C5 og C6 skilles ad.
Nu vil jeg mene, du er godt på vej :)
Mvh. Curiosa

Tak for hjælpen indtil videre, men jeg kan dsv. ikke komme videre xD (Kig på kommentaren over)

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du skal ikke føle dig dum! Det er en speciel type opgave - og jeg kan ikke umiddelbart se at evnen til at løse lige dén type opgaver, er specielt anvendelig i den virkelige verden. Det kan være en fejl fra min side.

Min metode (der kan være andre) er at prøve trin for trin at forlænge (ikke nødvendigvis ligeud) grænserne på en måde, så man ikke kommer til at lukke et symbol inde, sådan at det ikke kan nås af en andres figur.

Jeg kan afsløre, at de fire felter i midten skal være i hver sin figur.

Svar #8

#7 Du skal ikke føle dig dum! Det er en speciel type opgave - og jeg kan ikke umiddelbart se at evnen til at løse lige dén type opgaver, er specielt anvendelig i den virkelige verden. Det kan være en fejl fra min side.

Min metode (der kan være andre) er at prøve trin for trin at forlænge (ikke nødvendigvis ligeud) grænserne på en måde, så man ikke kommer til at lukke et symbol inde, sådan at det ikke kan nås af en andres figur.

Jeg kan afsløre, at de fire felter i midten skal være i hver sin figur.

Det ved jeg godt men kan stadig ikke få den til at passe

Brugbart svar (0)

Svar #9

I det her tilfælde er løsningen helt symmetrisk, så de grænser, vi er sikre på, kan du "spejle". Så grænsen mellem F1 og F2 dikterer at der skal være grænse mellem A1 og B1, og mellem A5 og A6, og mellem E6 og F6. Og så videre.
Hvis det slet ikke vil gå op for dig, så tag det roligt - der vil være andre i klassen, der heller ikke kunne løse det :)

Brugbart svar (1)

Svar #10

Åh, pyt - det ligner ikke en opgave, der flytter karakterer, mere en man kan vinde en pose pebernødder på. Jeg lader julehjertet løbe af med mig... se vedhæftede.
Vedhæftet fil:IMG_0176.PNG

Svar #11

TUSIND TAK!

Brugbart svar (0)

Svar #12
16. december 2016 af Therk

Det var da en ufortjent pose pebbernødder. Den burde afleveres til StoreNord for dagens grin!

Brugbart svar (0)

Svar #13
16. december 2016 af StoreNord

Takker for pebernødder. Ville dog hellere se en ordentlig tegning, for jegforståringenting.

Brugbart svar (0)

Svar #14
16. december 2016 af Soeffi

#13 Man skal inddele kvadratet i 4 ens figurer, som hver fremkommer ved at dreje en af de andre 90° omkring kvadratets midte (rød ring). 

Da der kun må være en af hver slags julepynt i hver figur, starter man med at sætte skillevægge mellem ens slags julepynt, der ligger ved siden af hinanden. Disse skillevægge er vist med rødt. Dernæst drejes skillelinjerne 90°, så man får de blå skillevægge, de blå drejes så man får de grønne og de grønne, så man får de gule.

Man indser derefter, at julehjertet i øverste højre hjørne kun kan forbindes med et par kugler og et juletræ på den måde, der er vist med magenta pile. Der er netop 9 felter under pilene og dermed har man formen på figuren.

Vedhæftet fil:julepusleri.png

Brugbart svar (0)

Svar #15
16. december 2016 af StoreNord

Tak Soeffi

Ja , det skal jo nok passe,når du siger det.          :)

Men jeg blir nok nødt til at printe det og klippe figurerne ud, før jeg helt kan fatte at det er rigtigt. Men så har jeg jo også noget at hygge mig med i denne søde juletid.

Skriv et svar til: AKUT HJÆLP MED GEOMETRI!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.