Matematik
Differentiabel funktion
Hej
Jeg har virkelig mange problemer med disse slags opgaver. Jeg ved ikke hvordan man gøre rede. Ved hverken hvordan man skal aflæse. Ved heller ikke hvad afledte funktioner er, hvis det har noget med denne opgave at gøre. Er der nogle der please vil hjælpe mig, og forklare ekstremt grundigt. For jeg forstår det virkelig ikke.
Opgaven er vedhæftet
Svar #2
05. januar 2017 af mathon
B er graf for f(x), da fortegnsvariationen for A stemmer overens med monotonivariationen for B.
Svar #3
05. januar 2017 af peter lind
Når der er lokal ekstrema for f(x) er f'(x) = 0. Se hvilken af de to andre grafer der har ekstrema når g(x) =0
Svar #4
05. januar 2017 af Margna (Slettet)
Jeg ked af at sige det men jeg forstår det ikke!
Hvor skal jeg aflæse?
Og hvad betyder fortegnsvariation og monotionivartion og hvordan aflæse du det?
Svar #5
Hv is du ser på grafen for g(x) vilduse at den skærer x-aksen for x = 1 og for x=3. f(x) har altså ekstrema for x =1 eller for x=3
Svar #6
hvordan aflæses du om en graf har ekstrema= 0 og lokal ekstrema?
Svar #7
Ekstrema betyder at der enten er lokalt maksimum eller loalt minimum
Svar #9
05. januar 2017 af StoreNord
Lokal maxima og minima kaldes extrema. De findes som de steder, hvor en funktions graf er vandret på et meget lille stykke, (faktisk kun et punkt)Disse steder er funktionens afledede (hældningen) lig med 0.
På din tegning er den afledede faktisk A. Den er nul i x=1 og i x=3. Disse steder har selve funktionen extrema. Selve funktionen er altså enten B eller C.
A, den afledede er negativ mellem 1 og 3, hvilket svarer til at selve funktionen er aftagende dèr; Altså er det B, der er selve funktionen.
Svar #11
En funktion får lavere potens, når men afleder den; for eksempel afledes en tredjegrads-funktion til en andengrads-funktion; for eksempel en parabel.
Svar #12
Men det er ik det jeg vil vide om. Jeg vil vide om hvordan man bruger ekstremaer her til at redegøre
Svar #13
Jeg brugte A's extremum i x=2 til at afgøre at selve funktionen måtte være B og ikke C.
Svar #15
Ved ded at den afledede er negativ mellem x=1 og x=3, og det betyder at selve funktionen er aftagende; altså B.
Svar #16
ja hvis den er negativ, hvordan kan du så vide at det er b?
Skriv et svar til: Differentiabel funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.