Fysik

kinetisk energ

18. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg - Niveau: B-niveau

Hey, jeg har brug for hjælp til denne opgave. Håber at I kan hjælpe

a) har jeg lavet, så de skal jeg ikke bruge hjælp til

Opgaven lyder:

En bil der vejer 1300kg, kører ud af landevejen med 100 km/t

a) beregn bilens kinetiske energi

Føreren får øje på en forhindring og bremser, til bilen står stille. Herved omsættes bilens kinetiske energi til varme i bremserne, der hovedsagelig består af 20kg jern med varmefylden 452 J/(kg*C)

b) Hvor meget stiger bremsernes temperatur i gennemsnit, hvis al energien går til opvarmning af jern

c) Overvej, hvad temperaturstigningen bliver, hvis bilen kører 200 km/t


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2017 af mathon

b)
          m_{Fe}\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T=E_{kin}


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. januar 2017 af peter lind

a) Ekin = ½m*v2   Du bør omregne hastigheden til m/s

b) Q=m*c*ΔT   Q tilført varmeenegi lig med svaret i a). m er bremsenes masse, c jerns varmefylde og ΔT er temperaturstigningen

c) Genregn eller nemmere se hvad der sker med den kinetiske energi hvis hastigheden fordobles


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2017 af mathon

c)
                               \frac{m_{Fe}\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T_2}{m_{Fe}\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T_1}=\frac{\tfrac{1}{2}\cdot m\cdot {v_2}^2}{\tfrac{1}{2}\cdot m\cdot {v_1}^2}

                               \frac{\Delta T_2}{ \Delta T_1}= \frac{(2v_1)^2}{ {v_1}^2}

                               \frac{\Delta T_2}{ \Delta T_1}= \frac{4{v_1}^2}{ {v_1}^2}

                               \Delta T_2=4\cdot \Delta T_1

                              


Svar #4
18. januar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg

Jeg forstår ikke helt b'ern. Kan i måske uddybe eller skive den som i vil lave den.


Brugbart svar (0)

Svar #5
20. januar 2017 af mathon

#4

   b)
          m_{Fe}\cdot c_{Fe}\cdot \Delta T=E_{kin}

          \Delta T=\frac{501{,}5432\;kJ}{(20\;kg)\cdot \left (0{,}45 \;\tfrac{kJ}{kg\cdot C} \right )}=55{,}3\; C

          


Skriv et svar til: kinetisk energ

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.