Debat

Droppe ud af gymnasiet - alternativer?

25. januar 2017 af BGSTX (Slettet)

Jeg er lige nu ca. halvvejs igennem 1.g. I starten af skoleåret gik det egentligt udemærket, men nu går det kun ned ad bakke. Som regelt dem der gerne vil droppe ud af gymnasiet, der har det noget at gøre med det sociale, og om at de ikke føler at de har nogen at støtte sig til, især i 1.g. Men det er ikke tilfældet med mig, jeg kommer fra en meget lille by, på Bornholm og derfor kender man næsten alle på hele gymnasiet, no lie. Så er jeg kommet i en rigtigt god klasse og jeg kendte over halvdelen af min klasse i forvejen og kom endda også i klasse med en af mine bedste veninder, så jeg kunne faktisk ikke ønske noget bedre. Og jeg har også følt mig rigtigt godt tilpas, på selve gymnasiet fra starten af. Og så elsker jeg min linje, nemlig sundhedslinjen. 

Men.. jeg kan simpelthen ikke følge med og jeg har efterhånden rigtigt meget fravær. Jeg har aldrig været den i min klasse med topkarakterer, men jeg har altid været motiveret og klaret mig som jeg skulle. Det er især i matematik og fysik jeg ikke kan følge med, jeg forstår ærligt talt ingenting af det vi gennemgår i timerne. Mange siger "øvelse gør mester", men  jeg ved med sikkerhed at jeg aldrig kommer til at kunne følge med, da jeg ikke engang har styr på det grundlæggende. Og oven i det dumpede jeg min NV eksamen, selvom vi ikke skal bruge den til noget, går det mig på.  Og det gør mig rigtigt ked af det, nu da der er fag hvor jeg klarer mig rigtigt godt, som i dansk, engelsk, samfundsfag, biologi osv. Men alle afleveringerne, lektierne og forventningerne, kan jeg bare ikke klare.

Nu kommer vi til mit store dillemma; I det store billede, så er jeg motiveret, men så alligevel ikke. Jeg har vidst længe nu hvad jeg vil med mit liv og hvad jeg vil uddanne mig til, nemlig sygeplejerske. Og hvis jeg dropper ud af gymnasiet, ved jeg ikke hvilken vej jeg så skal gå for senere hen at uddanne mig til det. Lige nu tror jeg bare ikke at jeg kan håndterer gymnasiet, det jeg aller helst vil er at rejse væk i et par måneder/et år. Men der er ingen mulighed for at jeg ville starte et år om i gymnasiet, jeg bliver nødt til enten at "give op" eller at prøve at hænge i så godt jeg kan, det hjælper bare ikke på mit fysiske eller psykiske helbred. (Jeg vågner hver morgen med hovedpine osv. da jeg er stresset og ikke får nok søvn pga. afleveringer)

Hvad burde jeg gøre? Skal jeg først og fremmest tale med en studievejleder? Hvilke muligheder har jeg?


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. januar 2017 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Man kan da vist blive optaget på sygeplejerskeuddannelsen hvis man har en uddannelse som sosu-assistent.

Men dine matematik- og fysikafleveringer kan du da få hjælp til her på forummet.


Svar #3
25. januar 2017 af BGSTX (Slettet)

#2

Man kan da vist blive optaget på sygeplejerskeuddannelsen hvis man har en uddannelse som sosu-assistent.

Men dine matematik- og fysikafleveringer kan du da få hjælp til her på forummet.

Det har du ret i. Og man kan godt uddanne sig til sosu-assistent, selvom man kun har en 9.klasses? Det mener jeg bare ikke at have hørt om. :/

Da jeg ikke kan grundlæggende matematik og fysik, er de afleveringer jeg har for helt sort for mig. Så derfor kan det godt være svært at få hjælp, ved hjælp af et forum   


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. januar 2017 af GalVidenskabsmand (Slettet)

#3

Det kan du godt: Se her under punktet "Adgangskrav og deltagerforudsætninger": http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/omsorgsundhedogpaedagogik/social-og-sundhedsassistent


Svar #5
25. januar 2017 af BGSTX (Slettet)

#4

#3

Det kan du godt: Se her under punktet "Adgangskrav og deltagerforudsætninger": http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelser/omsorgsundhedogpaedagogik/social-og-sundhedsassistent

Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. januar 2017 af Justitia

Som GalVidenskabsmand anfører, så kan du få hjælp her (Studieportalen) med diverse problemer, som du måtte støde på i en opgave. 


Kan du uddybe følgende citat: "Men der er ingen mulighed for at jeg ville starte et år om i gymnasiet"



 


Svar #7
25. januar 2017 af BGSTX (Slettet)

#6

Som GalVidenskabsmand anfører, så kan du få hjælp her (Studieportalen) med diverse problemer, som du måtte støde på i en opgave. 


Kan du uddybe følgende citat: "Men der er ingen mulighed for at jeg ville starte et år om i gymnasiet"



 

Ja, det kan jeg godt uddybe. Det jeg mener med det er, at jeg ikke vil starte 1.g om igen, hvis jeg bliver på gymnasiet så forsætter jeg og tager 2.g. Da andet ville være for hårdt for mig, og da den linje jeg er på lige nu ikke vil blive oprettet næste år. Så jeg ville skulle starte på en helt ny linje. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. januar 2017 af Justitia

Har du overvejet en HF :)? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. juni 2017 af CC12345

Hvis du tager 4 HF-enkeltfag: Dansk A + Engelsk B + Matematik B/Fysik B/Kemi B/Biologi B/Geovidenskab A/Bioteknologi A + Samfundsfag C/Psykologi C + har 9 måneders erhvervserfaring, kan du blive sygeplejerske.

De 4 HF-enkeltfag kan du tage på ca. 1-1,5 år. Du kan læse på et "almindeligt" hold med fysisk fremmøde. Du også læse online på en nethold, hvor du også får lærerfeedback, eller du kan være selsvstuderende, hvor du selv står for det hele. Du kan også sagtens blande de 3 studieformer, så du f.eks. tager Engelsk B som fysisk fremmøde og så Samfundsfag C online.


Brugbart svar (0)

Svar #10
19. juni 2017 af CC12345

Du har skrevet: "Der er fag hvor jeg klarer mig rigtigt godt, som i dansk, engelsk, samfundsfag, biologi osv.".
Du kan faktisk nøjes med at tage Dansk A + Engelsk B + Biologi B + Samfundsfag C og så få 9 måneders relevant erhvervserfaring.

Nu ved jeg ikke, om du besluttede dig for at gennemføre 1.G. Hvis du HAR gennemført 1.G, kan du få merit for Samfundsfag C, Engelsk C og så Matematik/Kemi/Fysik/Biologi C (afhængig af hvilket naturvidenskabeligt fag du har haft i 1.G).

Så mangler du kun at tage Dansk A, Engelsk C-->B og Matematik/Kemi/Fysik/Biologi C-->B. Det kan du gøre på 1 år :). 


Skriv et svar til: Droppe ud af gymnasiet - alternativer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.