Kemi

Forklaringer på bindinger i fx ecamsule

21. februar 2017 af JulBB - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg sidder lige nu og laver et tværfagligt projekt.

Jeg prøver at svare på spørgsmålet "hvordan beskytter solcreme". Jeg har skrevet det grundlæggende om den hvide farve og der er kemiske stoffer i. Jeg skal dog fylde 10 min ud i form af en fremlæggelse med et forsøg om UV-perler og solcreme. Jeg læste bag på min solcreme fra L'oreal, at de benyttede sig af ecamsule. Jeg ved bare virkelig ikke hvad ecamsule er og hvorfor dét lige beskytter.

Hvad er ecamsule, og hvorfor det beskytter mod solen?

Hvad betyder knækkene på bindingerne på billedet herunder (kender kun til dobbelt-, ekeltbindinger og benzenring)

Er benzen ikke et farligt stof? Hvorfor kan menneskehuden lige tåle det når det er i solcreme?

Håber at i kan hjælpe mig! :)

Vedhæftet fil: cas-92761-26-7.gif

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2017 af Heptan

Benzen er farligt fordi det let reagerer med kemikalier, men i dit molekyle har benzenringen allerede reageret, så det er nok ikke farligt (der sidder jo to forgreninger på ringen). Benzenderivater (dvs. stoffer der kan laves med udgangspunkt i benzen) er ikke nødvendigvis farlige. Det er fx det benzenlignende molekyle benzaldehyd og andre aromatiske stoffer der giver kirsebær, ferskner og mandler deres karakteristiske dufte (derfor man kaldet det for aromatiske stoffer - de er aromaer/duftstoffer).

For at gøre strukturformler (dvs. tegninger af molekyler) mere overskuelige, kan man vælge at udelade carbonatomerne. Alle de steder hvor der er et knæk er der altså et carbonatom. Desuden sidder der også hydrogenatomer på de fleste carbonatomer, og dem udelader man også fra tegningen. Hvis der er et andet atom skal man skrive det, fx har de skrevet S og O de stedet hvor der i stedet sidder svovl- og oxygenatomer.

Molekylet beskytter mod solen pga. dobbeltbindingerne. Når der skiftevis er dobbelt- og enkeltbindinger ligesom der er i dit molekyle har man et såkaldt konjugeret system. Konjugerede systemer har elektroner, som let kan optage lys. Ecamsule har åbenbart et antal dobbeltbindinger der kan optage ultraviolet lys, så istedet for at ramme molekyler i vores hud bliver solstrålerne absorberes af dobbeltbindingerne i molekylet.


Svar #2
23. februar 2017 af JulBB

Mange tak!


Skriv et svar til: Forklaringer på bindinger i fx ecamsule

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.