Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Præcis definition af ÅOP?

29. marts 2017 af Ole95 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg ved godt at ÅOP betyder årlige omkostninger i procent, men gælder det egentlig årlige omkostninger, eller totale omkostninger ved lånet (uafhængig af løbetid). Eks. så har jeg her et lån med en hovedstol på 15000, løbetid på 24 måneder og ÅOP på 33.3%. Tilbagebetalingsbeløbet står som 20.0000.

Tilbagebetalingsbeløbet reflekterer jo netop en årlig omkostning på 33%, men løbetiden er på 2 år. Bør ÅOP så ikke være anderledes? Efter 12 år har du jo ikke betalt alle 33% (5000) tilbage, først efter 24 måneder som er løbetiden


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2017 af mathon

ÅOP = Årlig OmkostningsProcent


Svar #2
29. marts 2017 af Ole95 (Slettet)

Ja tak. Prøv at læs hvad jeg skriver.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. marts 2017 af mathon

Låneaftalen er på 33.3% ÅOP, uanset hvordan du synes omkostningerne er fordelt på de to låneår.


Svar #4
29. marts 2017 af Ole95 (Slettet)

Det er jo netop det der er selvmodsigende. Hvis omkostningerne er fordelt på 2 låneår, hvorfor hedder det så årlig omkostninger i procent. Der er jo ikke 33% årlig omkostninger af lånet, når det er over 2 år. Der er 33% total omkostning ved lånet. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juli 2017 af emul0c

Beløbet dækker også over stiftelsesomkostninger og gebyrer m.m. Hvis ÅOP på lånet er 33.3% så er der gebyrer for noget der ligner 18% om året (slag på tasken er den pålydende rente ca. 15.5%).


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. juli 2017 af mathon

ÅOP er forkortelsen for årlige omkostninger i procent - og giver mulighed for at sammenligne lån.


Skriv et svar til: Præcis definition af ÅOP?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.