Fysik

Fysik rapport - Stød og impuls HJÆLP

31. marts 2017 af blacksej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle :)

Sidder og skal aflevere en fysik rapport i aften om stød og impuls.

Jeg har lidt svært ved at finde ud af beregninger med hensyn til fuldstændig uelastisk stød.

Det forsøg jeg har lavet er hvor der er en luftpudebænk, og en slæde står still på bænken, mens den anden så kolliderer med den stillestående slæde, hvilket får dem til at "hænge" sammen og dermed have en fælles hastighed efter stødet. 

Jeg har målinger for indgangshastigheden af slæden som kolliderer med den stillestående slæde, og jeg har målinger på fælleshastigheden efter stødet. Jeg har også masserne af begge slæder.

Jeg skal vise at impulsen er bevaret fra før til efter stødet, og kan ikke lige komme videre med det.

Tak på forhånd :)

. Spørg endelig hvis i mangler flere informationer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2017 af peter lind

Impuls før: m1v1+m2v0 = m1v0

impuls efter:  (m1+m2)*v


Svar #2
31. marts 2017 af blacksej (Slettet)

Det tænkte jeg også, og prøvede at regne efter. Men synes dog jeg fik lidt underlige tal, men det skyldtes nok fejlkilder :)

Og det virkede lidt for simpelt synes jeg.

Men tusind tak for hjælpen :)

Svar #3
31. marts 2017 af blacksej (Slettet)

#1

Hej igen. Jeg sidder og regner på det, men da jeg prøver at komme op med et eksempel såsom.

Impuls før: m1v1+m2v0 = m1v0

impuls efter:  (m1+m2)*v

Nu med tal:

Impuls før = 2*8+2*0 = 16N

Impuls efter: 2+4*4 = 18N

I dette tilfælde har jeg brugt m1 som 2kg og 8 som min v1. Jeg har dernæst bruge 2kg igen til m2 og da min stillestående vogn ikke har en hastighed ganger jeg med 0 i min v0.

Men jeg kan se at jeg ikke får den samme impuls, hvordan kan det være?

Andre må også meget gerne svare :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. marts 2017 af peter lind

Jeg ved ikke hvor du får tallene fra men den sidste formel er forkert. Du skal have (2kg+2kg)v hvor v er sluthastigheden. Er den 4m/s bliver det (2kg+2kg)*4m/s = 16kg*m/s  Enheden for impuls er ikke Newton


Svar #5
31. marts 2017 af blacksej (Slettet)

#4 Right. Den er kg*m/s, min fejl xD

Hmm, prøver lige igen og ser om det giver mening :)

Tusind tak :D

Skriv et svar til: Fysik rapport - Stød og impuls HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.