Biologi
Blodets kredsløb
Hej allesammen.
Jeg har svært ved denne opgave der lyder: hvad er fordelen ved et blodkredsløb, hvor iltet og afiltet blod ikke blandes?
Er der nogen, der vil være søde at hjælpe?
Svar #1
04. april 2017 af Skaljeglavedinelektier
Fordelen er, at musklerne og cellerne vil modtage mest muligt ilt. Dyr som frøer (3 kamret hjerte) vil blande oxygenrigt og oxygenfattigt blod, hvorved cellerne aldrig får blod, der er fuld af ilt. Skilpadder har også et 3 kamret hjerte med delvist septum, hvorved skilpaddens celler får mere ilt end f.eks. en frø.
Om CO2 mængden i blandet blod (iltet og afiltet) vil kunne have "tilstrækkelig" indflydelse på pH-værdien til at kunne have nogen nævneværdig betydning, skal jeg ikke kunne svare på. Måske en af de kære medicinstuderende kan svare på det eller tilføje noget til mit svar.
Svar #2
04. april 2017 af SuneChr
# 0
Man kan sammenligne det adskilte kredsløb med et rørsystem, hvor der i det ene rør strømmer rent vand fra vandværket ind til huset, og i det andet rør føres beskidt vand ud af huset ned i en kloak.
Man skal så lige bemærke, at vandet i kloakken renses og sendes tilbage som genbrug til det rene rørsystem.
Ingen ville finde det hensigtsmæssigt, om vandet i de to rør blev sammenblandet.
Svar #3
04. april 2017 af DrNielsen
Fordelen er, at diffusionsgradienterne vil være langt større fra erythrocyt til væv - og selvfølgelig også den anden vej. Humant hæmoglobin består af 4 subunits der hver kan binde et enkelt iltmolekyle. Jo højere et CO2 niveau der er, jo lettere har ilten ved at slippe hæmoglobinen. Hvis venøst og arterielt blod løb samlet, ville det blive vanskeligt at løsne ilten, da CO2 bl.a. også bindes til hæmoglobinen. I korte træk skal du forestille dig at de 4 subunits sidder sammen som frimærker. Når alle 4 er der, er det svært at løsne et frimærke, men ligeså snart det første er blevet løsnet, er det meget lettere at skille de 3 resterende ad. Det er derfor iltbindingskurven hos mennesker bliver sigmoid(s-formet)(Se: http://www.frca.co.uk/images/ODC_3.jpg).
Selve processen er lidt kompleks, men har du interesse kan du prøve at søge på Bohr- og Halldane effekten. De er hinandens modsætninger og fortæller noget om iltbinding- og frigivelse.
Som #1 indikerer, har pH også indflydelse på iltbindingen - i høj grad faktsik. Jeg har en figur liggende hvis du er interesseret. Såfremt du vil have noget uddybet er du velkommen til at skrive - dette er meget overfaldisk, men jeg vil ikke fylde dig med detaljer hvis ikke det er nødvendigt :-)
Svar #4
04. april 2017 af Skaljeglavedinelektier
Jeg er interreseret i figuren DrNielsen, hvis du kunne tænke dig at dele den.
Skriv et svar til: Blodets kredsløb
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.