Matematik

Punkter og parameterfremstillingen

18. april 2017 af Ole95 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har vedhæftet en opgave som jeg er helt på bar bund med. Det er nemmere at se opgaven som den er, end jeg skal til at forklare. Det er ikke fordi jeg vil have svaret, vil bare gerne have hjælp til hvordan jeg griber opgaven an. 

Vedhæftet fil: parameterfremstilling.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2017 af PeterValberg

Afstanden mellem to punkter i rummet P(x_1,y_1,z_1) og Q(x_2,y_2,z_2) kan bestemmes som:

|PQ|=\sqrt{(x_2-x_1)^2+(y_2-y_1)^2+(z_2-z_1)^2}

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #2
18. april 2017 af Ole95 (Slettet)

Jeg forstår stadig ingenting, sorry. Er der ikke kun et punkt der har præcis længden 9 fra origo?

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. april 2017 af SuneChr

# 2
Forestil dig en kugle med centrum i O og radius 9.
Linjen m gennemskærer denne kugle i to punkter, som har hver en afstand fra O på 9.

Svar #4
18. april 2017 af Ole95 (Slettet)

Ahhh, jeg havde slet ikke tænkt over at der nok er tale om en kugle. Jamen så giver det mening. Jeg lavede en ligning ud fra C - origo - og radius i anden, og benyttede parameterfremstillingen til at konstruere en andengradsligning. Fik t-røderne til at blive 3 og 1. Resultatet blev de to punkter hvor linjen går igennem kuglen: A(4, 7, 4) og B(8, 1, 4). 

Den næste opgave laver jeg et krydsprodukt mellem AB og AC, og benytter et af punkterne til at få planens ligning til at være 18x+12x-36z=12 Det burde være rigtigt ift. formlen. Kan det passe, at det jeg gør, er at lave et parallelogram (eller plan) der skærer præcis i de punkter? Jeg spørger blot, fordi jeg gerne vil kunne visualisere hvad der præcis foregår. 

Skriv et svar til: Punkter og parameterfremstillingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.