Fysik

Thomas Youngs dobbeltspalte eksperiment med lys: er der fejl i bogen?

07. maj 2017 af Torben81 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP,

I forhold til Thomas Youngs dobbeltspalte eksperiment, hvor han opdagede, at lys kan interferere, påstår bogen følgende i forhold til linjestykkerne på vedlagte tegning:

{\frac { \left| {\it AB} \right| }{ \left| {\it BP} \right| }}={\frac { \left| {\it BC} \right| }{ \left| {\it EC} \right| }}

Problemet er, at jeg kan ikke få mine beregninger til at vise det samme. Jeg har printet tegningen ud og målt linjestykkerne så godt jeg kan med en lineal. {\frac {{\it AB}}{{\it BP}}} viser sig at være 0.2488. Herefter har jeg beregnet {\frac {{\it BC}}{x}}, hvor x påtager linjestykkernes værdier (også den fiktiv linjestykke \left| {\it CE} \right|, som jeg har tegnet med stiplet linje), og det eneste der kommer i nærheden af 0.2488 er side x eller linjestykke \left| {\it EP} \right| (forhold6 = 0.2550 nedenfor) på tegningen. 

\left[ \begin {array}{c} {\it forhold}_{{1}}= 0.5000000000 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{2}}= 0.5795454545 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{3}}= 0.1378378378 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{4}}= 0.1424581006 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{5}}= 0.1243902439 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{6}}= 0.2550000000 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{7}}= 0.1424581006 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{8}}= 0.1624203822 \\ \noalign{\medskip}{\it forhold}_{{9}}= 0.1404958678\end {array} \right]

Er det mig, der tager fejl, eller skal linjestykke \left| {\it EC} \right| egentlig hedder \left| {\it EP} \right|?


Svar #1
07. maj 2017 af Torben81 (Slettet)

Jeg tror nok, jeg har ret, fordi lidt længere nede på siden står det ækvivalente: {\frac {d}{\sqrt {{a}^{2}+{x}^{2}}}}={\frac {n\lambda}{x}}.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2017 af Eksperimentalfysikeren

Desværre kan jeg først besvare dit spørgsmål nu.

Du har ret. Du skal se på trekanterne ABC og BPE. De er begge retvinklede (C og E er rette) og da vinkel ABC og vinkel PBE tilsammen er 90º og det samme gælder for ABC og BAC, er vinkel BAC og PBE lige store. Derfor er trekanterne ensvinklede. Så er ensliggende sider proportionale:

\frac{\left | AB \right |}{\left | BP \right |}=\frac{\left | BC \right |}{\left | PE \right |}=\frac{\left | CA \right |}{\left | EB \right |}


Skriv et svar til: Thomas Youngs dobbeltspalte eksperiment med lys: er der fejl i bogen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.