Dansk

Analyse samt perspektiveringsområder til "Stay blind painting" af Kvium

13. maj 2017 af marieama - Niveau: 9. klasse

Jeg skal til mundtlig eksamen i dansk. Jeg har trukket Kvium, og vælger derfor at lave analyse af "stay blind painting". Jeg er dog ret forvirret over, hvad billedet skal 'betyde'. 

Så kan jeg heller ikke helt finde ud af, hvilke værker, jeg skal bruge som perspektiveringsområder til billedet. Jeg har dog valgt ét; "en rodeoscene" malet af selvsamme kunstner. Men sagen er, at jeg gerne vil have et perspektiveringsmateriale mere. 

SÅ, spørgsmålene er:

Hvordan kan man fortolke maleriet "stay blind painting"?

Hvad kan jeg bruge som perspektiveringsområde(r)?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2017 af Kitoo (Slettet)

Hvad har du selv gjort dig af tanker i fht. maleriet? Det er lidt svært at hjælpe, når vi ikke ved, hvor langt du er i processen. Du kan evt. google "analyse stay blind painting Kvium" for at få noget inspiration. Det skal selvfølgelig ikke bruges til at kopiere, og jeg vil foreslå dig at gøre dette EFTER du selv har analyseret den, så du også får gjort dig dine egne tanker. Så kan du bruge det til at sammenligne med det du selv er kommet frem til. Jeg googlede lige lidt og fandt denne: (Link fjernet pga. dødt link)

Har blot skimmet, så jeg ved ikke hvor god den er.

Hvad det angår perspektiveringstekster, så gælder det om at få kvalitet frem for kvantitet. Det er bedre at finde én tekst/film/billede du kan bruge til at perspektivere med end at finde en masse, der måske ikke kan sige så meget. Du kan se på perspektiveringsmaterialet som et spejl. En måde at belyse dit prøveoplæg på, som kan hjælpe dig med at "åbne" dit prøveoplæg. Du kan sammenligne på temaer, budskab mm. Det kan både være forskelle og ligheder, du hiver frem.


Svar #2
13. maj 2017 af marieama

Tak for din tid! 

Well, jeg føler virkelig, jeg sidder fast i den her. Især fordi jeg (dumt nok) startede med at søge analyseringer om billedet, før jeg analyserede det selv. Så nu kan jeg ikke danne min egen mening om billedet, og føler derfor kun, jeg kan komme videre, hvis jeg bare tager den analyse, jeg forstår bedst (hvilket jeg egentlig helst vil undgå).

Altså jeg føler mig helt lost :(((


Svar #3
14. maj 2017 af marieama

Jeg bliver lige nødt til at spørge om noget lidt sært, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er, der kommer ud af mandens kønsorgan???? ahaha fanger det ikke


Skriv et svar til: Analyse samt perspektiveringsområder til "Stay blind painting" af Kvium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.