Studievalg og videregående studie

Kan jeg komme ind op medicin-studiet?

24. maj 2017 af Maria10101
Hej.
Jeg står i en situation, hvor jeg ikke kan komme ind på medicinstudiet, da jeg har fået dårlig karakterer i henholdsvis idræt C og musik C. Lige nu har jeg et gennemsnit på 9,7 (uden hurtigstartsbonus). Uden karaktererne i musik og idræt har jeg et gennemsnit på 10,3 (uden hurtigstartsbonus). Jeg har tænkt mig at søge ind til sommer. Lige nu ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre, hvis jeg ikke kommer ind. Hvordan kommer jeg ind på medicinstudiet med mit gennemsnit?
Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. maj 2017 af Bjarnesen (Slettet)

Hvis du ikke kan søge ind med kvote 1, så er det mest fornuftige - for dig - at søge ind via kvote 2 næste år (fristen for kvote 2 er overskredet). Måske er dit gennemsnit højt nok til en standby-plads, men det skulle der vist være noget bøvlet. 

Du siger, at dit gennemsnit er på 10,3 uden musik og idræt, men det er jo underordnet, da begge fag tæller med. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. maj 2017 af Dulugtergrimt

Det er ligegyldigt, hvad dit gennemsnit er, uden dine 2 C-fag. Det er det samlede snit, der tæller. 

Med hurtigstartsbonus får du et snit omkring 10,4 (10,5 hvis vi runder op). Snittet var mindst 10,7 sidste år (Odense) for direkte optag. Til gengæld var laveste standby-snit (i Århus) 10,4. Tendensen er, at snittene ligger lige omkring status quo. Nogle går op med 0,1-0,2, mens andre går ned med samme interval. Der er derfor en teoretisk mulighed for, at du kan skrabe en plads til dig, hvis du søger ind og krydser af i standby. 

Standby er universiteternes garanti for, at de ikke starter en årgang med en del ledige pladser; vi antager at eksempelvis SDU tilbyder studiestart til 100 mand. Heraf indregner de, at måske 20 mand vil sige nej tak til deres plads. Hvis SDU nu bare startede studiet med 20 mand i underskud, ville vi have massiv lægemangel om nogle år. I stedet tilbyder de en række ansøgere, der alle havde et gennemsnit lige under adgangssnittet, at de kan stå standby til en studieplads samme år, hvilket betyder, at ansøgeren får tildelt en plads, hvis der er én af de 100, der springer fra.

Såfremt man har gennemsnit til standby, så bliver man tilbudt en standby-plads og bliver ikke vurderet til lavere prioriterede uddannelser. Hvis man har en standby-plads, og dermed garanterer SDU at de har studiet fyldt op, men tilgengæld ikke kommer ind samme år, garanterer universitetet, at du får tilbudt en plads næste år. Det vil i al sin enkelhed sige at universitetet bytter en garanteret plads på dit studie mod at du fylder uddannelsen op, hvis de får brug for det og ikke accepterer anden uddannelse i mellemtiden.

Hvis ikke du får en standby-plads må du ud i kvote 2. Der findes forskellige muligheder - de forskellige universiteter er begyndt at satse mere på adgangsprøver og interviews og mindre på "Vis mig hvad du har lavet før"-metoden. Det er den eneste anden måde ind på studiet, hvis du ikke kommer igennem på kvote 1.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. maj 2017 af Dulugtergrimt

Standby er forresten slet ikke bøvlet. Det er et ganske enkelt win/win-koncept, hvor man siger ja tak til en tildelt studieplads samme år - og hvis den ikke kommer, så søger ind på ny og vedlægger sit "tilsagn om optagelse" (som man får tilsendt i august/september) til ansøgningen næste år.


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. maj 2017 af Bjarnesen (Slettet)

#2 Tak for dit indlæg. Tænkte på noget. Hvis man ansøger på en standby-plads, men ikke opfylder adgangskravene, kan man godt få pladsen næste år, hvor man imidlertid læser disse fag op? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. maj 2017 af dannysannem

Hvis ikke du får en standby-plads må du ud i kvote 2. Der findes forskellige muligheder - de forskellige universiteter er begyndt at satse mere på adgangsprøver og interviews og mindre på "Vis mig hvad du har lavet før"-metoden. Det er den eneste anden måde ind på studiet, hvis du ikke kommer igennem på kvote 1.

God forklaring i #2.

Jeg må dog lige indskyde at jeg har været til et oplæg om de såkaldte unitests, som man benytter sig af på kvote 2 i Aarhus og Odense. Her stod det klart fra studievejlederens side, at i forbindelse med interview-delen (Multiple Mini Interviews) er det rigtig godt at have nogle erfaringer at trække på. Det kan fx være tidligere uddannelse, erhvervsarbejde eller højskole. Da jeg arbejder på Rønde Højskole, hvor vi har en studieforberdende linje med Sygepleje og Medicin, hæftede jeg mig narturligvis særligt ved højskoledelen, som af studievejlereden blev fremhævet som en god øveplads forud for disse interviews.


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. maj 2017 af Dulugtergrimt

#4

Du skal opfylde adgangskravene det år du får tildelt standby, da du reelt set kan blive tilbudt en studieplads samme år og dermed blive optaget.

Universiteterne har en frist for, hvornår man skal sige ja tak til en tilbudt studieplads samme år, for at udnytte sin standby-plads. Hvis man får tilbudt en plads efter denne frist må man godt sige nej og stadig beholde sit tilsagn om optagelse næste år.


Skriv et svar til: Kan jeg komme ind op medicin-studiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.