Dansk

Hjælp til analyse

03. juni 2017 af Heidi098 - Niveau: 9. klasse
Hejsa :)
Jeg har ca. 5 minutter for meget i min mundtlige dansk prøve hvor jeg har valgt at analysere en novelle. Jeg har skrevet rigtig meget ved berettermodellen, men hvor lang tid burde man egentlig at bruge på at forklare den? Nogle punkter i den er rimelig vigtige, men kan man undlade at tage nogle af dem, eller hvordan ville i gøre det?
Ved hver punkt har jeg beskrevet hvorfor den lægger der.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2017 af TLadegaard

Det er vigtigt at du kun nævner ting som har betydning, altså noget som leder frem til din konklusion. Så måske vælg nogle af de mest centrale begivenheder i teksten og forklar dem + hvor de passer i modellen. Hvis du gerne vil have hele berettermodellen med, så bare gør de mindre vigtige punkter meget korte. 


Svar #2
04. juni 2017 af Heidi098

Så jeg kan godt bare tage nogle punkter, har forkortet dem lidt, og sat dem sammen. Men er virkelig i tvivl, for havde tænkt mig at tage en tegnet berettermodel med ind, men hvis jeg kun tage nogle punkter kan det være at det ikke giver mening?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2017 af TLadegaard

Det tror jeg sagtens. Du kan måske tage resten med hvis de spørger ind til det.

Svar #4
04. juni 2017 af Heidi098

Okay tusind tak. Ved du muligvis hvad man kan konkludere ud fra en novelle? Altså skal der stå lidt det samme som ved budskab?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2017 af TLadegaard

Det var så lidt :) Ja noget med temaerne, budskabet og gerne en perspektivering.

Svar #6
04. juni 2017 af Heidi098

Fedt tak igen :)


Skriv et svar til: Hjælp til analyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.