Matematik
NPV med kalkulationsrente ved optagelse af lån til senere brug.
Helt konkret handler det om at der optages et lån (X) med en rente lavere end banklånerenten, for banklånet (Y) som skal bruges til senere køb af bolig. Boligkøbet kan foregå på forskellige tidspunkter og det handler om at finde nutidsværdien af lån X på forskellige tidspunkter. Man har altså en gæld og en opsparring på omrent samme størrelse som holdes indtil køb af bolig.
I den forbindelse er jeg kommet i problemer med at beregne nutidsværdien af lån (X). Min vejleder siger at kalkulationsrenten er forskellig indtil boligkøb (investeringsperioden) og efter boligkøb (låneperioden). Jeg er nået frem til at ydelsene på lån X, efter boligkøbet skal tilbagediskonteres med banklånerenten (alternativrenten) til tidspunkt 0. Og opsparringen på tidspunktet for boligkøb skal tilbagediskonteres med investeringsrenten (indlånsrenten). Har i nogen ideer til hvad der intuitivt giver mening?
Mvh.
Svar #1
04. juni 2017 af peter lind
Du skal bruge alternativrenten til det tidspunkt hor du optager lånet
Bankrenten skal tilbage tilbagediskonteres fra det tidspunkt hvor du betaler lånet tilbage = det tidspunkt hvor du optager det lavere forrentede lån til det tidspunkt hvor du optager det
Svar #2
04. juni 2017 af MagerM (Slettet)
Så vi antager at vi har en løbetid på 10 år, år 0 optager man lånet (X). Man vælger at købe bolig efter 5 år og benytter sig altså af det optagede lån her. renten på det optagede lån (X) er på 2,01%. Alternativ renten (Investeringsrente) = 2% og banklånerenten er på 4%.
Hvordan skal følgende CF så tilbagediskonteres?
Låneprovenu, CF1, CF2, CF3, CF4, CF5, CF6, CF7, CF8, CF9, CF10,
Svar #4
04. juni 2017 af MagerM (Slettet)
Det er cashflows'ne/pengestrømmene, tænkt som ydelserne til lånet :)
Svar #5
04. juni 2017 af peter lind
Det siger mig ikke noget. Jeg vil have at vide precist hvad det betyder. Alt så CF1 er optaget lån og betalt år det og det o.s.v. Ellers er det meget enkelt: Du skal beregne nutidsrenten efter hvornår du optager lånet og betaler lånet med den aktuelle rente
Skriv et svar til: NPV med kalkulationsrente ved optagelse af lån til senere brug.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.