Biologi

Mundtligt eksamen Biologi C

10. juni 2017 af deividas - Niveau: C-niveau

Vi har fået et stort kompendium med opgaver som vi skulle forberede os til, men der er lige tre jeg ikke ved hvordan jeg skal besvare. Kunne være dejligt hvis nogle kunne hjælpe :) takker.

1. Du skal redegøre for celleorganellers forekomst.

2. Diskuter forskelle og ligheder mellem DNA’et i en persons hudceller og sæd- eller ægceller?

3.  Diskuter billede 3. (på billedet ses glukose fruktose, sukrose, stivelse og cellulose)

Til spørgsmål 3 undrer jeg mig meget over hvorfor, hvidt brød står under stivelse(polysakkarider) og rugbrød under cellulose(også pollysakkarider), men har den samme kemiske sammensætning (forskel kun i bindinger). Hvorfor er det så mere usundt, at spise hvidtbrød end rugbrød?


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. juni 2017 af sjls

Celleorganeller forekommer i eukaryote celler, fordi cellens rumfang simpelthen er for stort til at den interne transport kan foregå ved diffusion. Derfor bruges celleorganeller (blandt andet) til dette. 

DNA'et i hudceller består af 46 kromosomer, derfor er hudceller diploide. I sæd- og ægceller, der jo er kommet til fra meiosen (reduktionsdeling) i kønscellerne, er der 23 kromosomer - de er altså haploide. 

Det er fordi, den kemiske energi sidder mellem bindingerne i kulstof-atomerne. Derfor vil "længere" molekyler (polysakkarider) være mere energirige og tage længere tid at nedbryde (de mætter mere), fordi alle bindingerne skal nedbrydes, indtil man ender med mange molekyler af glucose, som kan komme videre i systemet gennem glycolyse og citronsyrecyklus. 

Kan du eventuelt lægge billedet ind?


Svar #2
10. juni 2017 af deividas

1. Jeg ved hvad organeller er og hvad de forskellige kan gøre, men hvordan forkom de(opstod, starede deres liv)?

2. Her er jeg meget tilfreds med resultatet. :)

3. Ja, jeg mener at stivelse er forbundet med Alfa-bindinger og Cellulose med Beta-bindinger. Vil det så sige, at det er sundt for vores krop, at bruge mere energi på fordøjelse? End at fordøje det hurtigt og uden så meget energi. Undskyld, men jeg ønsker et mere uddybet svar her. :(


Svar #3
13. juni 2017 af deividas

Eksamen er overstået, behøver ikke mere hjælp. Tak


Skriv et svar til: Mundtligt eksamen Biologi C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.