Matematik

potens funktion

14. juli 2017 af sofiekner (Slettet) - Niveau: A-niveau

Sammenhængen mellem antal fuglearter og størrelsen af den sø, de lever ved, kan beskrives ved funktionen
f(x)=b⋅ x0,25,  1000 ≤ x ≤ 64000 ,
hvor f (x) er antallet af fuglearter ved søen, og x er søens overfladeareal (målt i m2).
 

a) Bestem tallet b, når det oplyses, at der er 3 fuglearter ved en sø med overfladeareal 1650 m2, og bestem overfladearealet af en sø med 6 fuglearter.

Om to søer S1 og S2 gælder, at x2 =10⋅ x1 , hvor x1 er overfladearealet af S1, og x2 er overfladearealet af S2. Endvidere gælder, at f(x2)= k ⋅ f (x1) .

b) Bestem k, og beskriv, hvad dette tal fortæller om antallet af fuglearter ved de to søer.

Jeg har det meget svært ved at bestemme tallet b. Hvis der er nogen der kan hjælp mig komme igang!


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. juli 2017 af Brusebad

Eftersom at overskriften er potensfunktioner, så går jeg ud fra, at du mener f(x) = bx0,25. For at finde b så sætter du "bare" oplysningerne ind og isolerer b.

Ved 1650 m2 er der 3 fuglearter dvs. f(1650) = 3 eller b·16500,25 = 3 så b = 3 / 16500,25.


Svar #2
16. juli 2017 af sofiekner (Slettet)

Nu forstå jeg det. Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: potens funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.