Studievejledning

Er gymnasiet svært?

06. august 2017 af mikkel981

Hej Studieportalen.

Jeg starter på HTX her om et par dage. Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor mange timer i bruger på lekter om dagen, samt hvor mange afleveringer i har om ugen og, om i synes det er hårdt at gå på gymnasiet. 

Mit gennemsnit ligger lidt over middel. Vil jeg kunne klare det? Har hørt mange sige, at ens gennemsnit falder meget.

Tak på forhånd. 

Mvh Mikkel.


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. august 2017 af JulieW99

Mit gennemsnit gik fra 11,5 i folkeskolen til 7,3 ved første standpunkt på gymnasiet. Ja, det falder, sådan er det. Lærerne skal lige lære dig at kende, og man skal rent faktisk gøre sig fortjent til karaktererne. Det er mit indtryk på gymnasiet ved mig.

Jeg har altid været fagligt stærk så jeg har ikke haft brug for at bruge særligt meget tid på hverken afleveringer eller lektier. Du lærer lynhurtigt at prioritere lektierne og hvad der er nødvendigt og lave og ikke er. Min biologilærer gennemgår stort set alt vi har læst til modulet, i modulet i starten, så der læser jeg sjældent. Min samfundsfagslærer gjorde det samme. Matematik læser jeg heller ikke - min bog forvirrer mig bare. Men jeg løser de opgaver vi får for.

Gymnasiet er ikke værre end det du gør det til. Hænger du i skal du nok klare den, og så kan du sagtens. Held og lykke med det, det er en fed tid! :)

Afleveringer har for mig varieret med slet ikke at have nogle nogle uger, mens der i andre uger måske har lagt 4-5 stykker fordi mine lærere er skidedårlige til at snakke sammen. Matematik har jeg en aflevering ca. hver 2. uge. Det afhænger af fagets niveau, og om du går i 1.g, 2.g eller 3.g.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. august 2017 af Thoriium (Slettet)

Mit indtryk af gymnasiet (htx,stx,hhx) er at det for det meste er en stor fedte fest! Den læreren bedst kan lide får automatisk højest karakter.. desværre.  ja det er selvfølgeligt svært i sværhedsgrden men deværre går det rigtig meget ud på hvem der kan fedte bedst for læreren


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. august 2017 af JulieW99

Der vil jeg erklære mig uenig, Thoriium. Jeg har sørme arbejdet for mine karakterer, og det er bestemt ikke alle lærere der kan lide mig. Men jeg får da nogle gode nogle alligevel fordi jeg kan det jeg skal. Selvfølgelig er der også altid de typer, men de er ikke majoriteten.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. august 2017 af Smut1

Jeg tror gymnasiet er, hvad du gør det til. Mine standpunktskarakterer steg meget, og jeg synes ikke det var svært, men jeg læste også de lektier, vi fik for i  modsætning til størstedelen af mine klassekammerater, da vi aldrig havde ret meget for!

#13 Jeg vil ikke mene, det handler om at fedte, men jeg vil give dig ret i, at det for nogle er nemmere at score gode karakterer end for andre. I min klasse var det naturligt for nogen  at tale i munden på læreren og kaste med papirskugler, og det giver selvfølgelig ikke bonuspoint.


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. august 2017 af Mathias7878

En del fag så som matematik, fysik og kemi ændrer sig radikalt fra folkeskolen i forhold til gymnasiet. Jeg var klart en af de bedste til matematik og fysik i min klasse i folkeskolen, men da jeg kom på gymnasiet, fattede jeg lige pludselig ingenting af det. De sproglige fag så som dansk, engelsk, tysk, spansk, osv. vil jeg ikke sige, at der er en stor forskel mellem folkeskolen og gymnasiet. Det kræver jo selvfølgelig mere, men det er ikke så stor en omvæltning i forhold til de naturvidenskablige fag. 

Jeg vil også give #2 ret på nogle punkter, fordi nogle elever er gode til at fremstå kloge, uden at de faktisk er det. Det kan bevirke, at de f.eks. får højere mundtlige karakterer end de faktisk er berettiget til. Samtidig er der også nogle lærer, som bare ikke kan lide dig, hvilket også kan påvirke din karakter i det pågældende fag negativt. 

Til sidst vil jeg ikke sige, at gymnasiet er svært, men det kan godt være svært at overskue og være rigtig hårdt, fordi man til tider har rigtig mange afleveringer om ugen. Jeg endte dog med et gennemsnit på 9,6 (10,4) med hurtigstartbonus. Jeg læste aldrig lektier derhjemme, men engang imellem læste mine lektier i skolen. Derfor er det altså muligt at få et fint karaktergennemsnit, selvom du ikke tager det 100 % seriøst. Det kræver dog stadigvæk, at du er aktiv i klassen og rækker hånden op, hvilket selvfølgelig er sværere, hvis du ikke har læst op på dine lektier :)

Held og lykke!

- - -

 

 


Svar #6
06. august 2017 af mikkel981

Tak for de gode besvarelser, og tillykke med jeres flotte gennemsnit. (y)


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. august 2017 af JulieW99

Og så vil jeg lige sige, at dit snit nok skal stige stille og roligt. Mit stiger lidt fra standpunkt til standpunkt. :)

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (1)

Svar #8
06. august 2017 af Justitia

Gymnasiet er ikke svært, hvis man blot følger med i timerne, laver sine lektier og afleverer sine afleveringer til tiden.

Man kan ikke bruge megen viden fra folkeskole udover det helt basale. Jeg startede selv fra "nul", da jeg begyndte i gymnasiet. Mit gennemsnit fra folkeskolen lå på omkring de 4 ca. Men formåede sidst i 3. g at få et gennemsnit på 11,9.

Jeg kan delvist godt følge Thoriium. Der er mange, der ikke fortjener de årskarakterer, som dé bliver tildelt. De værste tilfælde - som jeg selv har oplevet, som du sikkert også kommer til at opleve - er de berømte "Dunning-Kruger tilfælde", hvor uvidne studerende klager over deres karakterer. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. august 2017 af M@ds (Slettet)

Mit gennemsnit ligger lidt over middel. Vil jeg kunne klare det? Har hørt mange sige, at ens gennemsnit falder meget.

?Du ville ikke få lov at starte på HTX, hvis lærerne ikke forventede at du ville kunne klare det.

Selvfølgelig stiger sværhedsgraden, men hvis du ellers hænger i med lektierne, er aktiv i timerne og bare almindeligt begavet, så behøver dit gennemsnit ikke falde. Mit gennemsnit fra hf var højere end gennemsnittet fra folkeskolen.

En par af grundene til at nogle oplever deres gennemsnit falde, er at de nøjes med at læse deres tekster 1-2 gange, i stedet for at gøre sig den umage at læse dem mange gange til man virkelig forstår det og kan stoffet. "Amatører øver sig indtil de kan det, professionelle øver sig indtil de ikke kan fejle."

Den anden grund er at de ikke er vant til at skulle være proaktive i timerne. Her smitter det af på deres årskarakterer - undtagen på hf, hvor man ikke har årskarakterer. Her kommer man til gengæld op til eksamen i alle fag. Ikke noget med at trække lod.


Skriv et svar til: Er gymnasiet svært?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.