Matematik

Kendt sandsynlighedsfelt

11. august 2017 af lottehvorerduhenne (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal simpelthen ikke findes noget om et kendt sandsynlighedsfelt, men jeg har det som spørgsmål til en opgave. Jeg kan kun finde noget om symmetrisk og asymmetrisk sandsynlighedsfelt.

Må det kendte sandsynlighedsfelt, så være det symmetriske?

Brugbart svar (1)

Svar #1
11. august 2017 af peter lind

Det kan det godt, ligesom det også kan være det asymmetriske

Svar #2
11. august 2017 af lottehvorerduhenne (Slettet)

Ja det er klart! Tusinde tak! Jeg tænkte på, om du også kunne hjælpe mig med et spørgsmål der lyder: "Forklar hvorledes man beregner sandsynligheder i kendte sandsynlighedsfelter, herunder hvordan man finder antallet af kombinationer ved en prøveudtagning"

Antallet af kombinationer ved en prøveudtagning udregnes vel ved hjælp af: Kn_{1}r= _{r!(n-r)!}^{ n!}

Eller er jeg helt af sporet?

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. august 2017 af Anders521

Hejsa,

... hvordan hænger begrebet sandsynlighedsfelt sammen med binomialkoeffcienten?

Svar #4

Det ved jeg virkelig ikke.
Jeg ved dog at bionomialkoefficienten udregnes: (x over n) = x! / x!(n-x)!

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja, det er rigtigt at den regnes sådan. Kan du mon også huske hvad definitionen på sandsynlighedsfelt er og hvad der mens med stikprøveudtagning?

Svar #6

Ja altså, hvis alle udfald i den givne stikprøveudtagning er lige sandsynlige, er det et symmetrisk sandsynlighedsfelt. Fx plat, krone.
P = (x=1) = 0,5
P = (x-0) = 0,5

Er det det du tænker på?

Svar #7

Ens stikprøveudtagning må vel være det antal gange forsøget er afprøvet, tænker jeg? ??

Brugbart svar (1)

Svar #8

Jaa...

I #6 svarer du på den første del af eksamensspørgssmålet med et mønt-eksempel. Lad mig hjælpe dig lidt på vej: i din lærebog er sandsnylighedsfelt formentlig klassificeret som enten endelig eller uendelig. Vi betragter det første tilfælde. Et endelig sandsynlighedsfelt er defineret som et par (U,P), hvor U er udfaldsrummet, dvs. en mængde bestående af elementer kaldet udfald  og P er sandsynligheden for at et udfald sker, dvs. en funktion hvis definitionsmængde er U og værdimængden er intervallet [0,1]. Desuden skal summen af sandsynlighederne være lig én. Alt dette er teoridelen for dit eksempel i #6.  Som du kan se har du 0,5+0,5=1.

Ved stikprøveudtagning kan du tænke i tilfældet med ordet tilbagelægning, dvs. med eller uden tilbagelægning. Lyder dette bekendt? For at hjælpe dig lidt mere, så tænk på emnet binomialfordeling. Prøv at koble begreberne du møder hen af vejen sammen og så er jeg sikker på at du efterhånden kan svare på dit eksamenspørgsmål :-) 

Svar #9

Tusinde tak for hjælpen! Jeg prøver mig frem!

Skriv et svar til: Kendt sandsynlighedsfelt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.