Kemi

Damptryk

04. september 2017 af H3h3 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogle der kan forklare mig dette spørgsmål: 

Hvad sker der med damptrykket når temperaturen stiger (se tabel 6 side 64). Hvad betyder dette i forhold til ligevægten mellem vand i en vandfasen og i gasfasen (Brug figuren) 

I forhold til, hvad jeg forstår så stiger damptrykket når temperaturen stiger, fordi damptrykket er lig med Kc, men jeg er ikke helt klar over, hvad det betyder i forhold til ligevægten. Den vil jo indstille sig i en ligevægt?

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2017 af Eksperimentalfysikeren

Jeg ved ikke, hvad du mener med Kc, jeg har flere fortolkninger, og ved ikke, om du du tænker på én af dem eller noget andet.

Man kan se af tabellen, at damptrykket stiger ved stigende temperatur. Det er svaret på første spørgsmål.

Tænk i andet spørgsmål på en beholdder, der indeholder noget vand på væskeform og noget vanddamp. Når temperaturen stiger, stiger damptrykket. Hvordan sker det? Hvad sker der med mængden af væske og med mængden af damp?


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september 2017 af AngelOneOne

Hej,

Kc er normalt ligevægtskonstanten ved koncentrationer hvor Kp er ligevægtskonstanten ved partialtryk, når vi snakker kemisk termodynamik.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Damptryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.