Matematik

Funktioner og areal

09. september 2017 af Jb123 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg vil gerne have hjælp til disse to opgaver jeg har vedhæftet. Jeg havde sværet ved det i undervinsingen dengang vi lærte det og kan ikke rigtig huske det. Så jeg er på bar bund med opgaverne, håber der er nogle som vil hjælpe :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2017 af fosfor

Opgave 5
a) Det hvide areal er integralet er 5 - 1/x træk det fra arealet af hvid+grøn = 5*5
b) Regn igen for det hvide område og træk resultatet fra rumfanget af en cylinder med højde og radius lig 5


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. september 2017 af mathon

Opgave 5

                      \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! A=5\cdot \tfrac{1}{5}+\int_{\frac{1}{5}}^{5}\frac{1}{x}\, \mathrm{d}x=1+\left ( \ln(5)-\ln\left ( \tfrac{1}{5} \right ) \right )=1+\ln\left ( \frac{5}{\frac{1}{5}} \right )=1+\ln\left ( 5^2 \right )=1+2\ln(5)


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. september 2017 af mathon

Opgave 5

                 \small V_x=\pi \cdot 5^2\cdot \tfrac{1}{5}+\pi \int_{\frac{1}{5}}^{5}\frac{1}{x^2}\, \mathrm{d}x=\pi \cdot 5+\pi \cdot \left [-\frac{1}{x} \right ]_{\frac{1}{5}}^{5}=\pi \cdot 5+\pi \cdot\left ( -\frac{1}{5}-\left ( -\frac{1}{\frac{1}{5}} \right ) \right )=

                           \small \pi \cdot \left ( 5+4{.}8 \right )=9{.}8\pi


Skriv et svar til: Funktioner og areal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.