Matematik

Andengrads ligning

10. september 2017 af SY12 - Niveau: B-niveau

Hej  

Er igang med en opgave hvor jeg skal finde en løsning til denn  her ligning ( vedhæftet). jeg ved at jeg skal bruge diskriminaten for at regne den ud. men ved ikke hvordan jeg skal gøre det. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2017 af Mathias7878

Hvis du bruger formlerne:

d=b^2-4ac

og

x = \frac{-b\pm\sqrt{d} }{2a}

vil du ende ud med

d = k^2-(4*k*-1) = k^2+4k

og

x = \frac{-k+\sqrt{k^2+4k}}{2*k}

og

x = \frac{-k-\sqrt{k^2+4k}}{2*k}

men du vil umiddelbart ikke kunne løse ligningen, da du ikke kender værdien af k

Andre ret mig dog, hvis jeg tager fejl :)

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. september 2017 af Soeffi

#0 Du skal formodentlig finde det k, der gør, at andengradsligningen kun har een løsning?!

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. september 2017 af Mathias7878

Hvis der kun skal være en løsning, skal d=0

Problemet er dog, at hvis d er lig 0, så er k også lig 0, og så vil du ikke kunne løse ligningen.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. september 2017 af StoreNord

"finde en løsning til en ligning"         kan ofte være betyde: "find begge løsningerne".

Her kan vi kun finde dem symbolsk; men hvad gør det?

                                                x = \frac{-k\pm \sqrt{k^2+4k}}{2*k}


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. september 2017 af SuneChr

Vi kan dele diskriminanten op i de tre tilfælde:
k2 + 4k < 0  ⇒  - 4 < k < 0
k2 + 4k = 0  ⇒    k = - 4   (k = 0 er ikke defineret)
k2 + 4k > 0  ⇒    k < - 4   ∨  k > 0


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. september 2017 af SuneChr

# 5 fortsat
Vi ser da:
For ethvert k i intervallet   - 4 < k < 0                   vil 2.gradsligningen ikke have reelle rødder,
                                       for   k = - 4                    vil 2.gradsligningen have én reel rod
                  og                 for   k < - 4   ∨  k > 0    vil 2.gradsligningen have to forskellige reelle rødder.    
 


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. september 2017 af SuneChr

# 6 fortsat
Man vil v.h.a. toppunktsformlen se, at mængden af parabler med nævnte forskrift hvor k ≠ 0, alle vil
have toppunkt i

              \left ( - \frac{1}{2}\, ;\, -\frac{k+4}{4}\right )
Endvidere vil for k < 0 parablerne ligge med grenene nedad og for k > 0 ligge med grenene opad.
Vi kan sige om en andengradsfunktion, hvor koefficienten til x2 og x er den samme, og hvor konstanten er - 1, at det grafiske billede ligger symmetrisk m.h.t. linjen x =  - 1/2


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. september 2017 af SuneChr

# 7 fortsat
Man har endvidere, at fællesmængden for alle parabler med nævnte forskrift, hvor k ≠ 0, er
de to punkter  { (- 1 ; - 1) , (0 ; - 1) }


Skriv et svar til: Andengrads ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.