Matematik

Bestem f(0) og f´(0)

17. september 2017 af krid18l - Niveau: B-niveau

Hej

Er super presset i tid og vil være mega taknemmelig, hvis der er nogen, der gider at hjælpe. 

Jeg sidder fast med denne opgave:

Figuren  til højre viser grafen for en funktion  f samt tangenten til denne graf i punktet P(0,f(0)).
a) Bestem f(0)og f ´(0).

Se vedhæftet bilag.

På forhånd tak 

Vedhæftet fil: opg 3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2017 af peter lind


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. september 2017 af peter lind

f(0) kan du dirkte gå ind på grafen for at aflæse den

f'(0) er hældningen af tangenten


Svar #3
17. september 2017 af krid18l

Jeg forstår ikke, hvor jeg skal gå ind på grafen


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. september 2017 af MatHFlærer

Der hvor x=0, så skal du aflæse y. Den er 4, så f(0)=4. Du kan også se at det er det sted hvor f(x) skærer y-aksen. 

f'(0) er det samme sted, (kig på den sorte linje). Aflæs dens hældning. Vink: Hældningskoefficienten fra lineære funktioner


Svar #5
17. september 2017 af krid18l

Tusind tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. september 2017 af StoreNord

Problemet for #0 er nok at han ikke kan se akserne. Og det er også sindssygt dårligt!


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. september 2017 af MatHFlærer

#6 eksamensopgaverne som pdf format er rigtig elendige hvad angår disse opgaver med akserne. Især i mat B sættene kommer der sådan noget. :-) så ja, det giver god mening at #0 formentlig ikke kan se det.

Brugbart svar (0)

Svar #8
18. september 2017 af SuneChr

# 6 og 7
Akserne (1) og (2) på det vedhæftede i # 0 burde, uden at være særligt markeret inde i kvadratnettet,
ikke volde vanskeligheder, idet akseorienteringerne er forlænget udover nettet. Akserne skærer hinanden
i (0 ; 0) , som ses af markeringen af akseenhederne. Der er intet som kan misforstås.
At skulle fremstille koordinatsystemet med tydelig tyk aksemarkering er således ikke påkrævet i dette tilfælde.
Men afskæres der i det originale billede som i # 4, kan man nok sige, at en tykkere (1) og især (2) akse ville
lette det visuelle indtryk. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. september 2017 af MatHFlærer

Der må absolut ikke opstå forvirring. At jeg i #4 får skåret det væk tager jeg til mig. Men opgavekommissionen burde gøre hhv. første- og andenaksen mere tykkere. Dermed undgår vi forvirring generelt for jeg oplever tit at mine studerende klager over det.

Brugbart svar (0)

Svar #10
18. september 2017 af SuneChr

Studerende, på alle trin, skal lære at læse indenad. Man behøver heller ikke at slå en fuld cirkel for at antyde en cirkelbue men blot tilkendegive dens centrum.


Skriv et svar til: Bestem f(0) og f´(0)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.