Matematik

Uforståelig sandsynlighedsregning

30. september 2017 af Silas2068 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej.

Jeg var lidt i tvivl, om dette hørte ind under engelsk eller matematik, men tog den så på matematik.

Sagen er at jeg så en youtube video, omkring 20 kort som vender med billede siden nedad. Ud af dem skal man vist vælge et kort, men da mit engelsk ikke er særlig godt, står jeg fuldstændig af derefter. Er der nogen som kan forklare mig hvad det egentlig handler om, og hvordan drenges svar hænger sammen?

Vil nemlig gerne bruge det i en kommende fremlæggelse.

Link er her: https://youtu.be/mYAahN1G8Y8

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2017 af swpply (Slettet)

Det har intet at gøre med sandsynligheds regning.

Problemet der bliver stiller er som følgende:

20 tilfældigt valgte kort er arrangreret på en række, med billedsiden ned af. For hvert tur, vænner man et kort med billedsiden nedaf, samt vænner kortet til højre for det (uanset om det vænner med billedsiden op eller ned). Bevis at uanset hvilke kort der vænnes, vil dette "spil" (i løbet af endeligt mange ture) til sidst stoppe.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2017 af Soeffi

#0 Jeg er ikke sikker på det formelle bevis.

Reglerne betyder, at man ikke kan vælge det yderste højre kort. Man kan heller ikke vælge det yderste venstre kort, hvis det er valgt en gang, og hvis en række af kort, der starter med det yderste venstre, alle vender opad, kan ingen af dem vælges. Da det at vende et kort kræver, at man vælger et kort til venstre for det, vil ens muligheder slippe op, efterhånden som man vælger de yderste venstre kort. 

Skriv et svar til: Uforståelig sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.