Matematik

Trigonometriske funktioner - Solens maksimale højde

01. oktober 2017 af emmamn1998 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg har fået denne opgave beskrivelse med følgende spørgsmål:

Solens maksimale højde over horisonten en bestemt dag i midtjylland kan tilnærmelsesvis beskrives ved funktionen:

f(x)=23,45sin(2π/365x-1,41)+34     0 ≤ x < 365

hvor f(x) er Solens maksimale højde over horisonten i grader på dag nummer x, regnet fra 1. januar (x=1 svarer til 1. januar, x=32 til 1. februar osv.).

1. Bestem solens maksimale højde over horisonten den 12. februar og den 18. maj.

DENNE HAR JEG LØST

2. Hvilken dag på året når Solen højest op over horisonten? Hvor højt når den op?

3. Hvilken dag på året er Solens maksimale højde over horisonten mindst? Hvor højt når Solen op over horisonten denne dag?

4. Ved forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn er Solens maksimale højde over horisonten 34o. Hvilke datoer er dette ifølge modellen?

5. I hvilket tidsrum på året er Solens maksimale højde over 50,5o?.

Håber i kan hjælpe mig :-)

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2017 af peter lind

2) Find f'(x) og løs ligningen f'(x) = 0 eller brug din viden om sinusfunktionen

3. Som 2

4) Løs ligningen f(x) = 34º

5) løs ligningen f(x) = 50,5º

Svar #2
01. oktober 2017 af emmamn1998 (Slettet)

Men hvis jeg gør det samme i 3 som i 2, hvil resultatet jo bare give det samme??

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2017 af peter lind

Nej. Du får to løsninger og den ene er den ene er den dag hvor solen når højst op, den anden er den tilsvarende minimale

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2017 af SuneChr

Lad solen skinne over Aarhus. Breddegraden passer godt svarende til sommersolhverv,
hvor kurven har maksimum.

SP 021020170326.JPG

Vedhæftet fil:SP 021020170326.JPG

Skriv et svar til: Trigonometriske funktioner - Solens maksimale højde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.