Dansk

Hjælp til rettelse af essay

02. oktober 2017 af tild0487 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der en der vil hjælpe med mig med at rette denne tekst??

Please, lidt akut!

På forhånd tak.

København, den største by i Danmark. Byen alle dansker kender, København er Danmarks største by med lidt over 600.000 indbyggere og Danmarks hovedstad. Hvad mener jeg om København? Hvorfor synes jeg ikke så godt om københavn som et sted at bo?. Jeg har selv oplevet København og boet der i et par dage på et Hostel inde midt i København, på studietur med min klasse. Jeg synes ligesom mange andre at det er en meget fascinerende by, med mange spændende ting man kan opleve som turist, men også for dem der bor i København.

For ca. en månede siden var jeg i København med min klasse på studietur, vi skulle overnatte ved Copenhagen Downtown Hostel midt i København i et par dage. Et af mine første indtryk var, at der var lidt for mange mennesker, cykler og biler, end jeg lige havde regnet med og var vant til, når man kommer fra lille Haderslev, en mindre by i Sønderjylland. Jeg havde regnet med at der ville være mange mennesker, men jeg blev stadig meget overrasket.

Jeg blev især meget overrasket over alle de cyklister der kom kørende forbi én når man gik på gaderne, cyklisterne køre meget hurtigt og vildt, man skal virkelig huske at passe på hvor man går, for hvis man kommer lidt for tæt på cykelstien kan man godt risikere at blive kørt ned af en cykel, og det samme gælder biler, for bilister kommer også meget på stregerne der skiller fodgængerfeltet og kørebanerne fra hinanden, men nogle gange skulle man tro, at man skulle passe mere på, at man ikke blev kørt ned af en cyklist, end af en bil. Det undre mig ikke at der en stigende grad af trafikulykker, hvor cyklister bliver påkørt eller kørt ned, for de køre forholdsvis hurtig, og mange af dem kører også uden hjelm, så hvis det går galt og de bliver ramt,kan det gå meget galt for vedkommende.

København har mange seværdigheder, som f.eks. Den lille havfrue, Tivoli, Amalienborg, Rundetårnet, og mange andre steder. Tivoli, er et flot og specielt sted at være om aften, der er fyldt med lys overalt, træerne bliver oplyst af forskellige farver, nogle er  rødlige, andre grønne, nogle lilla. Der var en hyggelig stemning, med forholdsvis få mennesker fra hele verden. På en hverdagsaften uden for ferieperioderne, er det et rigtig hyggeligt sted at være, for der er ikke så mange menneske som der ellers plejer at være, der var ingen kø, der er meget stille og roligt. Hver onsdag og lørdag er der fyrværkerishow kl. 22:45, det er virkelig flot, og hyggeligt bare at kigge op på det flotte lysshow, det var som en millioner af stjerne eksploderede i mange forskellige farver.

Jeg er mange gange blevet spurgt om, hvor jeg ville studere, hvor jeg ville bo når jeg bliver ældre. Flere gange har jeg overvejet København som en mulighed, det kan godt være at jeg engang vil studere i København, for de har mange gode muligheder for uddannelse, men jeg synes at der for dyr at bo i København. Der er nogle fordomme der har haft indflydelse på hvorvidt,

Jeg bor selv i en lille by udenfor Haderslev, jeg har også selv boet i Haderslev som lille. Jeg har besøgt København et par gang, men det var mest en dag tur, hvor vi har været i Tivoli, men jeg har også overnattet der i et par dage på studietur, hvor vi var rundt og se mange seværdigheder i København, vi var inde og se Statens Museum For Kunst, Papirøen, Amalienborg, vi var også inde og se Assistens Kirkegård, det var alt sammen meget spændende.

Jeg kan godt mærke at jeg har boet i en mindre by, og ikke er vant til at der er så meget larm fra mennesker der går på gaderne om aften og biler der larmer med deres motor, og horn, jeg er vant til lidt larm, men det er ikke noget i forhold til København, og det godt kunne lugte en gang imellem, men lugten bliver man vant til, men jeg kan huske fra da jeg var i København, at en af dagene begyndte det at lugte af gylle, lidt som derhjemme, hvis en af markerne lige var blevet sprøjtet, det overrasket mig meget at det lugtede sådan i København, jeg troede at nu hvor jeg var i København, ville jeg slippe af med den lugt, i nogle dagen, men nej, den var der også….

Når jeg sammenligner København med Haderslev, er der mange fordele og ulemper ved begge byer. København er en storby med mange mennesker, de fleste bor i små dyre lejligheder, som næsten bare er stablet ovenpå hinanden, der er for meget larm, men der er også mange gode muligheder for uddannelse og job. I Haderslev er der også gode muligheder for uddannelse, måske ikke så mange jobs, som i en storby, men man skal ikke langt for et job. . Haderslev er mere rolig og familievenlig sted at bo, der er ikke så mange mennesker, fra mange huse i og lidt udenfor Haderslev er der en rigtig flot udsigt over marker, skov og hav.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2017 af Stygotius

Skal din lærer ikke rette det essay for dig?  Er det ikke hans/hendes opgave?


Skriv et svar til: Hjælp til rettelse af essay

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.