Matematik

indfør v(t)=dx/dt i ligningsystemet

03. oktober 2017 af cwcj (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg er lidt lost på denne opgave
Opgave 3 i vedhæftede:

Indfør v(t) = dx dt i ligningssystemet (1-2) og opskriv systemet som 3 koblede lineære ligninger på samme form som i lærebogens ligning (2.32) side 45, med den tidsafhængige vektor function x(t)=(x(t), v(t), j(t)). Opskriv eksplicit system matricen A, samt vektorene b og d.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an, hvordan jeg skal indføre v(t)=dx/dt i ligningssystemet og hvordan de tre koblede diff.ligninger ser ud.

Er der nogen der kan hjælpe? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. oktober 2017 af peter lind

Du skal indføre dx/dt = v, d2x/dt2 = dv/dt og dv3/dt3 = d2v/dt2 i den første ligning. Det giver en 2.ordens differentialligning

De to andre ligninger er

dx/dt = v

x(t) = y(t)

Svar #2
03. oktober 2017 af cwcj (Slettet)

Hej Peter

Tusind tak for hurtigt svar!
Må jeg spørge igen, hvordan jeg ser matricen A og vektorerne b og d udfra ligningssystemet?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Desværre Det kan jeg ikke klare. Jeg ved ikke hvad matricen A og vektorerne b og d er

Svar #4

Det er i orden! problemet er at det gør jeg heller ikke :)

Svar #5

I opgavebeskrivelsen står der "med den tidsafhængige vektor function x(t)=(x(t), v(t), j(t)). "

så x(t) = (x(t), v(t), j(t)) (opskrevet som en søjlevektor) og ikke blot x(t)=y(t), som du skriver i #2. Ikke for at være super nederen. prøver bare at forstå/og gøre det rigtigt

Brugbart svar (0)

Svar #6

Jeg skriver det sådan fordi det står i opgaven; men det kan da godt gøres anderledes

Svar #7

Nu hvor jeg har dig, kan du så også give starthjælp til 5'eren. Synes jeg får en hel masse information jeg ikke helt kan sortere i

Skriv et svar til: indfør v(t)=dx/dt i ligningsystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.