Studievalg og videregående studie

Min drøm om at blive tandlæge!

16. oktober 2017 af Victorhansen12 (Slettet)

Hej SP!

Nogle herinde på studieportalen, der udelukkede er blevet optaget på Tandlæge-Studiet gennem erfaring?Gerne nogle med et gennemsnit omkring (6,3-7,0).. Søger noget motivation fra folk, der har været igennem denne kamp og virkelig har troet på deres drøm. Jeg selv går med en drøm om at blive optaget på tandlæge-studiet! Problemet er bare at da jeg gik i gynnaiset var jeg umoden og ikke målrettet nok. Jeg tænkte på damer, fester og aldrig min fremtid. Dette betød at jeg gik ud fra gymnaiset med et skod gennemsnit (6,3). Jeg føler til tider at jeg har pisset min fremtid væk  og aldrig vil komme nogle vegne...Håber der er en eller to derude, der kan give mig noget håb og motivation.  Jeg synes ikke jeg kan finde nogle succeshistorier, hvor folk med et lavt gennemsnit kommer ind på deres drømmestudie.   

Vh..


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2017 af Eukaryote (Slettet)

Start med tekniker uddannelsen. på den måde vil dine karakter ikke vægte ligeså meget, når du nu i forvejen har en tekniker udd.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. oktober 2017 af guzbak

Jeg kender mange der er kommet ind via tandplejer studiet. Eller har betalt sig til en uddannelse i fx Litauen.
- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2017 af dannysannem

Jeg har gennem mit arbejde på Rønde Højskole masser af eksempler på succeshistorier om folk der er kommet ind på drømmeuddannelsen via kvote 2. 

Måske kan jeg finde en om en der har søgt ind på tandlægeuddannelsen også.

Men først vil jeg lige høre om du har snakket med en studievejleder på tandlægeuddannelsen?


Svar #4
23. oktober 2017 af Victorhansen12 (Slettet)

Nej.. Det har jeg desværre ikke :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. oktober 2017 af dannysannem

På Rønde Højskole har jeg den daglige kontakt med folk, der søger højskolen for at samle erfaring til kvote 2. De spørger mig ofte: "kan det bruges på kvote 2." Og beder dem altid om at tage kontakt til en studievejleder på den pågældende uddannelse. Mange af studievejlederne er jo dem der i den sidste ende sidder og gennemlæser og sammenligner ansøgninger og bilag. Så de ved bedst. Siger det lige igen. Studievejlederne på det pågældende studie ved bedst hvad der virker. Og det skal du forsøge at få dem til at svare på. Du får dem ikke til at sige præcis hvad du skal gøre. Men du kan komme med nogle forslag og bede dem forholde sig til hvert enkelt af dine forslag. Derigennem tænker jeg du får en fornemmelse af hvilken vej DU skal gå - for din vej er ikke nødvendigvis mage til en andens.

Et af dine forslag kunne jo være at tage på højskole :-)

Dernæst så tænker jeg det vil være en rigtig god ide at skrive et langt brev til dig selv om hvad du synes er sjovt og spændende. Hvad brænder du for? Hvilken forskel vil du gerne gøre i dit liv? For dig selv? For din familie? For verden? Hvem vil du gerne være? Hvad er vigtigt for dig?

Når du har skrevet det brev, kan du overveje:
Hvordan skal din uddannelse spille sammen med dine drømme? Og hvis uddannelse skal spille en rolle i det, hvillken uddannelse kan så det? Er der uddannelsesveje du endnu ikke har overvejet? 

Og hvis det ikke er fedt at gøre selv eller hvis det er svært at finde svarene ... så kan det være du skal overveje højskole :-). 


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. oktober 2017 af Dian123

Jeg er selv lige startet på tandlægeuddannelsen, men jeg kom dog ind via kvote 1 så jeg har ikke nogen erfaring med kvote 2. Dog kender jeg til nogen, der kom ind via kvote 2. De er lidt ældre end os andre, så du skal nok regne med at lægge et par år til siden, hvor du bruger disse på at anskaffe relevant erfaring. Medmindre du selvfølgelig kommer ind allerede efter 1 år, det afhænger af din type af erfaring.

De fleste kvote 2 ansøgere jeg kender har; Studeret farmaci i ½-1 år, studeret medicin i ½-1 år, studeret medicin med speciel industrialisering i ½-1 år. Disse 3 uddannelser er forholdsvis ''tætte'' på tandlægeuddannelsen på nogle punkter.

Samtidig har de også været i praktik hos en tandlæge eller sågar arbejdet der med rengøring.
Jeg er rimelig sikker på at de har mere erfaring end dette, men jeg tror sagtens at du kan forsøge dig med kvote 2 vha. ovenstående erfaring. Derudover er jeg ikke sikker, men jeg vil da tro at rejse til udlandet i et par måneder også ville være et plus.


Skriv et svar til: Min drøm om at blive tandlæge!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.