Matematik
Eksponential funktioner - udfyld punkter uden brug af formler
Kan man udfylde tabellen uden brug af formlerne for a og b?
Svar #2
27. oktober 2017 af peter lind
ja Du kan finde hvor stor væksten er når x vokser med 1 Den vokser så med samme faktor når du går en til højre og den falder med den reciprokke faktor nå du går til venster
Svar #4
28. oktober 2017 af Mathian
Super forståeligt svar, tusind tak! Jeg kan se at der sker et skred med 4 fra 0 til 1, betyder det så at fremskrivningsfaktoren er plus 4? Eller hvordan finder jeg selve væksten? Metoden.
Mathon, er ikke så god til matematikken endnu til at forstå det i tal-symboler. Tekstlig forklaring vil fint i første omgang :)
Svar #6
28. oktober 2017 af SådanDa
Ja, funktionen er 4 større. Men det du leder efter er i virkeligheden hvilken faktor funktionen vokser med (en faktor er et tal du ganger på). Altså skal du finde ud af hvor mange gange større funktionen er i 1 end i 0.
m.a.o. hvor mange gange større er 6 end 2?
Svar #7
28. oktober 2017 af Mathias7878
Glem, hvad jeg skrev i #5
Men nej #4, det er ikke helt rigtigt. Se hvad #6 skriver.
Svar #8
I f3(x) og f4(x) ser det vist ud til, at du bliver nødt til at gætte dig frem til a-værdien
Jeg kan fortælle dig, at a>1 i f3(x) og at a<1 ind f4(x)
Svar #9
I de første to tilfælde kan du opstille to ligninger til at bestemme a, dvs.
I f1(x) haves
og i f2(x) haves
Svar #10
Flot formuleret SådanDa, du gav mine fornemmelser de helt rigtige ord. Ah, Smart Mathias, tusind tak. Glimrende metode, hvorfor kan jeg ikke bruge den til f3 og f4? Hvorfor startede du med et divisionsstykke i f2?
Svar #11
beklager de tunge spørgsmål - har lovet matematikken at jeg nok skal blive god til den, så jeg kæmper og tak fordi i hjælper mig.
Svar #12
Det er også forkert, nu hvor jeg tænker mig om
I f2(x) haves
Svar #14
Kan du ikke være rar at sætte ord på Mathon, det er altså ret frustererende at blive ved med at tale japansk til en som har erklæret han ikke forstår det
Svar #15
28. oktober 2017 af mathon
…med "japansk oversættelse":
Du har
og dermed:
som ved
indsættelse
giver:
dvs
når du kan dine potenssætninger
tilbage er at
beregne b:
dvs
når du kan dine potenssætninger
Skriv et svar til: Eksponential funktioner - udfyld punkter uden brug af formler
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.