Studievalg og videregående studie

Nogen der er jurastuderende?

28. oktober 2017 af maria12hansen (Slettet)

Hej!

Jeg synes at jura studiet lyder rigtig spændende, men jeg har bare et par spørgsmål som jeg gerne vil have svar på før jeg tager min beslutning. 

Jeg har hørt og læst at det er et RIGTIGT hordt studie og at man skal læse rigtig meget, det er jeg også sikker på at man skal på de andre studier, men hvor meget skal man f.eks læse? Er sådan at man skal læse flere hundrede side til næste dag? 

Skal man egentlig kunne huske alle lovene helt uden ad?

Er det sådan at man f.eks først har om EU-loven også har eksamen om det, også har man om en helt anden lov f.eks familieret også en eksamen om det efter? 

Har man ikke noget fritid overhovedet? Hvor meget bruger man ca på at læse hverdag? Kan man godt have et arbejde og være sammen med familien vedsiden af? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. oktober 2017 af guzbak

Søg evt. på nogle facebook grupper for jurastuderende :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. oktober 2017 af Justitia

Gennemsnitligt læser man vel ca. 20 sider om dagen i løbet af en uge - men det varierer. Det højeste jeg nogensinde har læst, er måske 220 sider på én uge - det forekommer dog yderst sjældent. 

Man skal ikke ku' huske alle lovene udenad - Det er der ingen som kan.

Der findes godt og vel 1000 love, mener jeg. P.S. der er ikke nogen lov, som hedder "EU-loven". Men jo, der er forskellige love til forskellige områder - men nogle love regulerer bredere end andre f.eks. Retsplejeloven.

Man kan sagtens have et liv ved siden af studiet m. både venner, familie og arbejde. Man bruger vel omkring 1-2 timer om dagen på læsningen. Hvis du tager noter, så skal du nok regne med en fordobling dvs. 2-4 timer om dagen. Det kommer også an på, hvor letforståeligt du finder stoffet.


Svar #3
31. oktober 2017 af maria12hansen (Slettet)

#2 Mange tak for dit svar.

Hvordan foregår eksamen så? Er det sådan at man lærer om et emne f.eks famileret også har et eksamen om det, også lærer man om et nyt emne efter eksamen? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. november 2017 af Justitia

Det er meget forskelligt.

På studiet sondrer man i første omgang i mellem mundtlige og skriftlige eksaminer. 
En skriftlig eksamen kan foregå på fire forskellige måder:

1) 4 timers
2) 24 timers
3) Synopsis m. mundtlig del.
4) Store opgaver, hvor du har "lang" tid.

På de første to år af studiet vil du i høj grad stifte bekendtskab med 4 timers eksaminer. Herefter kommer det an på, hvilke valgfag du vælger.


Svar #5
01. november 2017 af maria12hansen (Slettet)

#4 24 timers? Vil det så sige at man har eksamen i 24 timer???

Brugbart svar (0)

Svar #6
01. november 2017 af mikkel981

#5

En 24 timers eksamen er, hvor du trækker et emne. Og efterfølgende har du 24 timer altså en dag til at forberedelse.


Svar #7
01. november 2017 af maria12hansen (Slettet)

#6 okay super mange tak

Brugbart svar (0)

Svar #8
01. november 2017 af Justitia

Det er præcis, hvad en 24 timers eksamen ikke er på det juridiske fakultet. 

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. november 2017 af Justitia

Mikkel981 måske du skulle nøjes med at kommentere tråde, hvor du faktisk kan yde en reel hjælp.

En 24 timers eksamen på det juridiske fakultet foregår således, at fakultetet uploader eksamensopgaven - på et nærmere angivet tidspunkt - herefter har de studerende 24 timer til at uploade deres besvarelse. 

 


Skriv et svar til: Nogen der er jurastuderende?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.