Matematik

Hjælp til trekanter

07. november 2017 af louiselort (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg sidder og tumler med en opgave. Har løst de første 2 spørgsmål og fik længden af AB til 53, og vinklen A til 53,7 grader (tak til wordmats trekantsløser) men den vil ikke hjælpe mig i det sidste spørgsmål da jeg ikke har nok vinkler eller sider til, at trekantsløseren kan hjælpe mig. Hvilken fremgangsmåde skal jeg bruge for at regne højden på skorstenen ud? Siden vi får at vide i opgaven at der er 43,6 meter fra huset til skorstenen tænker jeg, at jeg skal bruge den information til noget. Kan jeg bruge den som en højde i trekant ABD og beregne arealet og så via den vej regne siden AD ud? Mangler hjælp til en metode. Trekanter er ikke min stærke side.. Jeg har vedhæftet opgaven. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2017 af mathon

Brugbart svar (1)

Svar #2

a)
          Trekant ABC er retvinklet:

\small \left | AB \right |^2=\left |BC \right |^2+\left | AC \right |^2

\small \left | AB \right |^2=\left (30{.}2\;m \right )^2+\left ( 43{.}6\;m \right )^2

\small \left | AB \right |=\sqrt{\left (30{.}2\;m \right )^2+\left ( 43{.}6\;m \right )^2}
Vinkel A i trekant ABC:

\small \tan(A)=\tfrac{\left | BC \right |}{\left |AC \right |}=\tfrac{30{.}2\;M}{43{.}6\;M}=\tfrac{30{.}2}{43{.}6}

\small \small A=\tan^{-1}\! \! \left(\tfrac{30{.}2}{43{.}6}\right)=34{.}71^\circ

Brugbart svar (1)

Svar #3

b)
           Når AB's projektion på AD kaldes AE
           har man:
                              \small \left |AD \right |=\left | AE \right |+\left | ED \right |

\small \left |AD \right |=\left | CB \right |+\left | AC \right |\cdot \tan\left ( 57{.}6^\circ-34{.}71^\circ \right )

\small \left |AD \right |=(30{.}2\;m)+(43{.}6\;m)\cdot \tan\left ( 57{.}6^\circ-34{.}71^\circ \right )

Brugbart svar (1)

Svar #4

Indtegning af hjælpelinjen BE vil måske hjælpe med overblikket.

Skriv et svar til: Hjælp til trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.