Matematik
Hjælp til kvadratisk optimering med parabel som niveaukurve
Hej.
Jeg er stødt på et problem, som jeg ikke tror vores lærer har gennemgået i klassen. Det er sådan at min niveaukurves toppunkt falder udenfor polygonområdet i minus x. Dette er et problem, da jeg skal finde, hvor den tangerer begrænsningen.
Begrænsningen er en konstant, hvilket vil sige at det er en ret linje på grafen. Problemet er, at jeg ikke ved, hvordan man tager højde for, at x > 0 for begrænsningen. Derfor har jeg ingen anelse om, hvordan man optimerer sådan et optimeringsproblem.
Tak på forhånd.
Svar #1
13. november 2017 af johndoe6969 (Slettet)
Jeg har forsøgt at tegne grafen i paint med to niveaukurver, hvor den øverste har en højere t-værdi:

Svar #3
Opgaven er vel ligegyldig, da det er fremgangsmåden, som jeg er i tvivl om. Jeg prøver lige at omskrive, hvad jeg er i tvivl om:
Jeg ved ikke, hvordan man finder den optimale løsning, da toppunktet for niveaukurven (parablen) har en x-værdi, som er i minus. Min begrænsning, som niveaukurven skal tangere er begrænset til x > 0.
Håber det var mere forståeligt :/
Svar #5
Igen, jeg vil helst ikke skrive opgaven ind. Det går altså ud på at finde den optimale sammensætning af produkt x og produkt y, hvilket skal ske gennem kvadratisk programmering.
Jeg har fundet frem til kriteriefunktionen, begrænsningerne og niveaukurverne, men nu sidder jeg fast i det, at jeg skal finde der, hvor niveaukurven sidst forlader polygonområdet. I det øvrige post har jeg indsat en tegning af, hvordan grafen ser ud.
Svar #6
13. november 2017 af ringstedLC
Har du set, at man kan vedhæfte fx et screenshot af sin opgave?
Svar #7
Det er netop det, som jeg ikke har lyst til at gøre.
Svar #8
Jeg fandt ud af, at jeg kom til at lave en fejl 40 i en af mine beregninger. Undskyld ulejligheden :)
Skriv et svar til: Hjælp til kvadratisk optimering med parabel som niveaukurve
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.