Matematik

Ti-Inspire - grafer ud fra indekstal, hvordan?

18. november 2017 af inneedofhelp123 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har en opgave, som går ud på, at jeg skal lave en graf ud fra indekstallene for øl, vin og spiritus, hvor x-aksen er årstal og y-aksen er indekstal. Jeg skal helst lave det i inspire. Indekstallene er vedhæftet.

Hvordan gør man? Nogen der kan hjælpe mig? Der står i opgave beskrivelsen "tegn en graf med indekstallene for øl, vin og spiritus...", betyder det at jeg skal lave en graf der indeholder alle de ting i, eller en graf for øl, en graf for vin og en graf for spiritus? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. november 2017 af SuneChr

Skærmbillede 2017-11-18 kl. 20.13.53.png
En graf for øl, en graf for vin og en graf for spiritus må da vist være det, der spørges om.
Alle tre grafer i samme koordinatsystem, så prisudviklingen for de tre varer bliver sammenlignelig.
TI-Inspire kender jeg ikke benyttelsen af, men kender Excel.


Svar #2
18. november 2017 af inneedofhelp123

#1

Skærmbillede 2017-11-18 kl. 20.13.53.png
En graf for øl, en graf for vin og en graf for spiritus må da vist være det, der spørges om.

Hvordan laver man sådan nogle grafer i inspire? Jeg ved kun hvordan man laver en graf ud fra en lineær funktion i det program...


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. november 2017 af ringstedLC

Det må give tre grafer, fx med hver sin farve som så i x = 5 (1995-1990) giver den samme y-værdi.

Skal du bruge graferne eller skal de bare tegnes?

#2 Youtube!


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. november 2017 af SuneChr

De tre grafer vil, hver for sig, bestå af fire, med rette linjer, forbundne punkter.
Da vi ikke kender værdierne for de mellemliggende år, bør graferne ikke udjævnes med kurvebuer.
Konverterer vi årstallet 1990 til x = 0 fås de fire værdier for x = 0,  5, 10  og  14 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. november 2017 af SuneChr

Til inspiration:
SP 181120172224.JPG

Vedhæftet fil:SP 181120172224.JPG

Skriv et svar til: Ti-Inspire - grafer ud fra indekstal, hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.