Debat

Hjælper C-fag med at trække gennemsnittet op?

04. december 2017 af SandyW (Slettet)

Hej 

Spekulerede over om c fag gavner gennemsnittet med at stige hvis man har fået høje karaktere, hvis nu ens karaktere i A fag ikke er så høje . Hvad har C fag gjort for jeres gennemsnit i gymnasiet?


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. december 2017 af Mathias7878

Altså det er bedre for dit samlede karaktergennemsnit, at du får 12 i et C-fag end 4 i et A-fag. Hvis du får to karakterer i et A-fag, dvs. både en mundtlig og en skriftlig karakter, så tæller en af karakterne lige så meget som et C-niveau fag, da de begge har vægten en.

- - -

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. december 2017 af Mathias7878

SRP er dog en samlet karakter, men den vægter som et A-fag, hvilket vil sige, at hvis du nu får 12 i din SRP, så har du i princippet fået to 12-taller. 

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. december 2017 af JulieW99

Det gør det. I hvert fald hvis de er højere end selve dit gennemsnit. De vægter ikke meget, men de trækker opad.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. december 2017 af Egofaciens

Ja, det er rigtig godt at få høje karakterer i C-fag også. Et c-fag kan rykke dit snit op med 0,1; hvis du f.eks. går fra 4-7 i et c-fag, så rykkes dit samlede snit med 0,1 i alt, og sådan fortsætter det selvfølgelig fra 7-10. Så derfor er det klart en fordel :)

Held og lykke med det.


Svar #5
04. december 2017 af SandyW (Slettet)

Mange tak for jeres svar. jeg klare mig nemlig ikke så godt i mine A fag som jeg nu gerne vil..men det håber jeg, at få ændret. Men i mine c fag har jeg fåe 10 og 12 og et enkelt 7 tal, og derfor spekulerede jeg over om de nu  støter gennemsnittet op :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. december 2017 af JulieW99

Det gør de i hvert fald! No worries :) Sæt ind hvor du kan.

Jeg klarer mig frygteligt i idræt B (studieretningsfag), hvor jeg får 02 - men mine gode karakterer i C-fag og A-fag trækker den hjem.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. december 2017 af Mathias7878

Jeg kan lige komme med et eksempel:

En elev har lige fået karakterer i matematik på A-niveau, fysik på C-niveau og biologi på C-niveau.

I matematik A har han fået 7 i skriftlig og 4 i mundtlig. I fysik C har han fået 10 og han har fået 12 i biologi C. 

Elevens gennemsnit vil derfor være

\small Gennemsnit = \frac{7+4+10+12}{4} = 8.25

En anden elev har også fået karakterer i de samme fag. Han har fået 12 i skriftlig matematik, 10 i mundtlig matematik, men 4 i fysik og 7 i biologi. Elevens gennemsnit vil da være

\small Gennemsnit = \frac{12+10+4+7}{4} = 8.25

hvilket er akkurat det samme gennemsnit, som den anden elev fik. Høje karakterer i A-fag trækker altså derfor ikke altid op. De A-fag, der kan trække op, er dem, hvor man kun få en karakter, f.eks. på STX kan det være historie og SRP. Hvis du får 12 i historie og 12 i SRP, har du i alt fået 4 12-taller, da både historie og SRP vægter 2. I A-fag, hvor man får to karakterer, f.eks. matematik på A-niveau, hvor man får både en mundtlig karakter og en skriftlig karakter, tæller hver af disse karakterer lige så meget som en C-niveau karakter, dvs. 12 i matematik A mundtlig tæller lige så meget som 12 i fysik mundtlig på C-niveau

Håber det giver lidt mere mening! :-)

- - -

 

 


Svar #8
04. december 2017 af SandyW (Slettet)

Tusind taaak :D ! Nu synes jeg endelig det giver mening:)

Brugbart svar (0)

Svar #9
04. december 2017 af Egofaciens

Hvilken årgang går du på?

Du kan med god grund fokusere mest på de fag, du afslutter i år, og næste år fokusere 100 % på f.eks. A-fag, hvis du går ud af gymnasiet næste år.

Et godt råd vil dog være, at prøve at klare sig med mindst 7 i A-fag, da det ellers vil blive lidt af en kamp af gå fra f.eks. 4 til 12 - ikke at det er umuligt. Jeg vil dog sige, at det sandsynligvis vil kræve lidt hårdt arbejde.


Svar #10
04. december 2017 af SandyW (Slettet)

Jeg går i 2.g HTX og studieretningen kemi A - Matematik A og biologi B

Brugbart svar (0)

Svar #11
04. december 2017 af Egofaciens

Du har heldigvis stadig lang tid til, du skal afslutte dine A-fag. Fokuser du på dine C-fag, og begynd så småt at læse op på f.eks. matematik, hvis det er det, du har det svært med.

Så længe du får mindst 7 i dine A-fag i starten af 3.g, skal du nok klare den. Dette kommer naturligvis an på fremtidelsesplaner ang. uddannelse samt hvilke karakterer du fik i 1.g.

Held og lykke med det!


Svar #12
04. december 2017 af SandyW (Slettet)

Mange tak og tak for de gode råd ! :-)

Brugbart svar (0)

Svar #13
04. december 2017 af Egofaciens

Det var så lidt!


Brugbart svar (0)

Svar #14
06. december 2017 af Therk

#7

Jeg kan lige komme med et eksempel:

En elev har lige fået karakterer i matematik på A-niveau, fysik på C-niveau og biologi på C-niveau.

I matematik A har han fået 7 i skriftlig og 4 i mundtlig. I fysik C har han fået 10 og han har fået 12 i biologi C. 

Elevens gennemsnit vil derfor være

\small Gennemsnit = \frac{7+4+10+12}{4} = 8.25

En anden elev har også fået karakterer i de samme fag. Han har fået 12 i skriftlig matematik, 10 i mundtlig matematik, men 4 i fysik og 7 i biologi. Elevens gennemsnit vil da være

\small Gennemsnit = \frac{12+10+4+7}{4} = 8.25

hvilket er akkurat det samme gennemsnit, som den anden elev fik. Høje karakterer i A-fag trækker altså derfor ikke altid op. De A-fag, der kan trække op, er dem, hvor man kun få en karakter, f.eks. på STX kan det være historie og SRP. Hvis du får 12 i historie og 12 i SRP, har du i alt fået 4 12-taller, da både historie og SRP vægter 2. I A-fag, hvor man får to karakterer, f.eks. matematik på A-niveau, hvor man får både en mundtlig karakter og en skriftlig karakter, tæller hver af disse karakterer lige så meget som en C-niveau karakter, dvs. 12 i matematik A mundtlig tæller lige så meget som 12 i fysik mundtlig på C-niveau

Håber det giver lidt mere mening! :-)


Er karaktererne ikke vægtede afhængigt af niveauet længere?


Brugbart svar (0)

Svar #15
06. december 2017 af MatHFlærer

#7

Dine eksempler vil fungere fint, hvis du udelukkende skrev C fag, B fag eller A fag, men ikke blandet, da fagene - som du selv skriver vægter forskelligt, alt efter niveau.

A: 2

B: 1.5

C: 1

Så dine udregninger kan du ikke helt anvende når du vil regne gennemsnittet af både A niveau fag og C niveau fag samtidigt. Så skal du medregne vægt osv. Gennemsnittet for et fag kan du godt gøre som du har gjort. F.eks. matematik A:

Mat A=\frac{10+12}{2}=11


Brugbart svar (0)

Svar #16
06. december 2017 af Mathias7878

#15

Ja, det er jeg indforstået med. Men i Matematik A får manjo to karakterer og hver af disse karakterer har vægten en. Kan man så ikke sige, at matematik a mundtlig tæller lige så meget som fysik c, hvor man kun får en karakter?
- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #17
06. december 2017 af MatHFlærer

Eksempel 1:

Historie A: 7

Biologi A: 12 og 10

Fysik C: 7

Matematik A: 12 og 7

Karaktergennemsnit:

Gns=\frac{7\cdot 2+12\cdot 1+10\cdot 1+7\cdot 1+12\cdot 1+7\cdot 1}{2+2+1+2}\approx 8.9

Nævneren er vægten af de enkelte fag. I mit eksempel er der kun et C fag og tre A fag. 

Et andet eksempel.

Eksempel 2

Historie A: 7

Fysik C: 02

Matematik B: 12 og 10

Dansk A: 10 og 10

Karaktergennemsnit:

Gns=\frac{7\cdot 2+02\cdot 1+12\cdot 0.75+10\cdot 0.75+10\cdot 1+10\cdot 1}{2+1+1.5+2}\approx 8.1

Håber disse eksempler giver mening. :-) det siges at begge eksempler ikke er for at sammenligne, men mere hvordan man tager hensyn til de enkelte fags vægt.

PS: Udregningerne af dine eksempler er et særtilfælde. De fungerer fint, men i visse tilfælde vil det ikke kunne udregnes sådan, hvis du kom B fag indover. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
06. december 2017 af Therk

Det plejede at være at vægtningen af et A-,B- og C-fag var hhv. 2, 1.5 og 1 og vægtningen var spredt jævnt på fagets individuelle karakterer.

12 i A-fag og 00 i C-fag gennemsnit: \inline \frac{12\cdot {\color{red}2} + 0\cdot {\color{DarkGreen}1}}{{\color{red}2}+{\color{DarkGreen}1}} =8

00 i A-fag og 12 i C gennemsnit: \inline \frac{0\cdot {\color{red}2} + 12\cdot {\color{DarkGreen}1}}{{\color{red}2}+{\color{DarkGreen}1}} =4


Brugbart svar (0)

Svar #19
06. december 2017 af Isop

Tast det ind her istedet for alt det der

http://softit.dk/snit.asp

Brugbart svar (0)

Svar #20
07. december 2017 af Smut1

Ja, det er kun folk, der har fået 12 i (næsten) alt, der gider at regne gennemsnittet ud i hånden ;)


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.