Kemi

Hjælp redoxreaktioner haster

08. december 2017 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Hej

Ved redoxreaktionen  omdannes den violette MnO4- til sortbrunt MnO2. Reaktionsblandingen er i starten neutral, men ender med at blive basisk, og den dannet carboxylsyre vil derfor afgive en hydron:

1.trin: R-CH2 OH(aq)+MnO4 (aq)→R-CHO(aq)+MnO2 (s)          

2.trin: R-CHO(aq)+MnO4 (aq)→R-COO- (aq)+MnO2 (s)  

Reaktionsskema: Oxidation af en primær alkohol  R-CH2 OH(aq)+MnO4- (aq)→R-COO- (aq)+MnO2 (s)  

Reaktionsskema: Oxidation af en sekundær alkohol  R1-CHOH-R2 (aq)+MnO4- (aq)→R1-CO-R2 (aq)+MnO2 (s)

Mit spørgsmål er om afstemningen af redoxreaktionen er den samme som et af ovenstående reaktioner. 

Hvis det er en helt anden reaktion (vedhæftet billede) Er der så en, der kan forklare mig, hvordan jeg afstemmer de to reaktioner: Oxidation af primær alkohol, oxidation af sekundær alkohol. 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2017 af mathon

Reaktionen foregår i surt miljø.


Svar #2
08. december 2017 af annahansen2

#1 Ja, men paser den med oxidation af primær eller sekundær alkohol? De reaktioner jeg har skrevet i #0 vil jeg gerne afstemme. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2017 af mathon

og fortsat oxidation:

              \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 5\, RCHO\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 6\, H^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 5\, RCOOH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Mn^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 3\, H_2O\, _{\textit{(l)}}
 


Svar #4
08. december 2017 af annahansen2

#3 Jeg forstår det slet ikke. Jeg tror det billede jeg har vedhæftet forvirre mig.

Jeg vil gerne afstemme nedenstående redoxreaktioner hver for sig. Mit spørgsmål er hvordan?

Oxidation af en primær alkohol  R-CH2 OH(aq)+MnO4- (aq)→R-COO- (aq)+MnO2 (s)  

Oxidation af en sekundær alkohol  R1-CHOH-R2 (aq)+MnO4- (aq)→R1-CO-R2 (aq)+MnO2 (s)

Jeg er bare i tvivl om, hvordan jeg skal tildele oxidationstal, fordi man ikke skal medtage det hvor der ikke sker noget. 

På forhånd tak.


Svar #5
08. december 2017 af annahansen2

 

Brugbart svar (1)

Svar #6
08. december 2017 af mathon

 \small \text{Oxidation af prim\ae r alkohol:}

                                                   \small \small R\overset{\mathbf{\color{Red} -1}}{C}H_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +7}}{M\! n}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; R\overset{\mathbf {\color{Red} +3}}{C}OO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +4}}{M\! n}O_2\, _{\textit{(s)}}


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. december 2017 af mathon

\small \small \text{Oxidation af sekund\ae r alkohol:}

                                                  \small R_1\overset{\mathbf{\color{Red} 0}}{C}\! H\! OHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +7}}{M\! n}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; R_1\overset{\mathbf{\color{Red} +2}}{C}\! OR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +4}}{M\! n}O_2\, _{\textit{(s)}}


Svar #8
08. december 2017 af annahansen2

#6, #7 Det giver meget mere mening nu - tak. 

Kan det passe at ladningerne passer både på den primære og sekundære?

Jeg skal også afstemme med H2O, men først bliver jeg nødt til at have styr på om ladningerne passer.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. december 2017 af mathon

 \small \text{Oxidation af prim\ae r alkohol:}

                \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, RCOO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. december 2017 af mathon

\small \small \text{Oxidation af sekund\ae r alkohol:}

                \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \!\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R_1CHOHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, R_1COR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}


Svar #11
08. december 2017 af annahansen2

Kan du ikke beskrive de trin? Altså først tildelte oxidationstal i #6 og #7. Det forstår jeg godt nu, men jeg forstår ikke det du har skrevet i #9 og #10. 

Jeg ved, at sfstemning af redox forløber i flere trin. 

1. Oxidationstal 

2. Ladning

3. H2O

4. Tjekke at O stemmer på begge sider. 

Jeg forstår ikke det du har gjort, fordi det er som om at du har skrevet trin 2 og 3 i en omgang og det er svært for mig at forstå. 

Håber, at du kan uddybe kort hvad du har gjort. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #12
09. december 2017 af mathon

                                          \small \text{Oxidation af prim\ae r alkohol}

\small \small \textbf{Opskriv oxidationstrin:}

      \small \small R\overset{\mathbf{\color{Red} -1}}{C}H_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +7}}{M\! n}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; R\overset{\mathbf {\color{Red} +3}}{C}OO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +4}}{M\! n}O_2\, _{\textit{(s)}}

\small \textbf{afstem op- og nedgange:}

      \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, RCOO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}

\small \textbf{afstem ladning:}

      \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, RCOO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}

\small \textbf{afstem hydrogen:}

      \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, RCH_2OH\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, RCOO^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 4\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\small \textbf{kontrol af oxygen.}


 


Brugbart svar (1)

Svar #13
09. december 2017 af mathon

                                          \small \text{Oxidation af sekund\ae r alkohol}

\small \small \textbf{Opskriv oxidationstrin:}

      \small \small \small R_1\overset{\mathbf{\color{Red}0}}{C}HOHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +7}}{M\! n}{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; R_1\overset{\mathbf {\color{Red} +2}}{C}OR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; \overset{\mathbf{\color{Blue} +4}}{M\! n}O_2\, _{\textit{(s)}}

\small \textbf{afstem op- og nedgange:}     

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \!\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R_1CHOHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, R_1COR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}

\small \textbf{afstem ladning:}

     \small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \!\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R_1CHOHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, R_1COR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}

\small \textbf{afstem hydrogen:}

\small \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \!\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! 3\, R_1CHOHR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! n{O_4}^-\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; 3\, R_1COR_2\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, M\! nO_2\, _{\textit{(s)}}\; +\; 2\, OH^-\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, H_2O\, _{\textit{(l)}}

\small \textbf{kontrol af oxygen.}


Svar #14
09. december 2017 af annahansen2

#12, #13 Det hjalp meget mere på forståelsen - tak.


Svar #15
09. december 2017 af annahansen2

Jeg har et sidste spørgsmål. 

Oxidation af primær alkohol: Hvorfor får C oxidationstallet i RCH2OH?

Oxidation af sekunædr alkohol: hvorfor får C oxidationstallet 0  i R1CHOHR2?

Det er virkelig det eneste jeg ikke forstår. 

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #16
09. december 2017 af mathon

Radikalers samlede oxidationstrin sættes til 0.

Derfor skal den reaktive gruppes summerede oxidationstrin også være 0 i oversstemmelse med ladningen 0 udadtil.

Som sædvanligt er OT(O) = -2 og  OT(H)   = +1
hvoraf

            for OT(C) = x i \small RCH_2OH
                                          0 + x + (+2) + (-2) + (+1) = 0

                                          x + 1 = 0

                                          x = -1

            for OT(C) = x i \small R_1CHOHR_2

                                          0 + x + (+1) + (-2) + (+1) + 0 = 0

                                          x + 0 = 0

                                          x = 0


Skriv et svar til: Hjælp redoxreaktioner haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.