Samfundsfag

Mønsterbryder spørgsmål

13. december 2017 af Natacha215 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg skal svare på følgende spørgsmål: Vurder såvel positive som negative konsekvenserne af mønsterbrydning. 

Er der nogen der har nogle ideer hvad jeg kan komme ind på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Positive og negative for samfundet eller individet?


Svar #2
13. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Ups det glemte jeg at skrive, men det er for individet ;)


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

I forhold til pågældende individ. 

(mulige) negative konsekvenser: individet kan blive socialt udsat, sårbarheden og manglende anerkendelse kan ende ud i en identitetskrise.

positive: kognitiv udvikling, præstations-motiveret,  samvittighedsfuldt. 


Svar #4
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Mange tak!


Svar #5
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Kan du udedybe det lidt mere?


Svar #6
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Og hvis du har nogle ideer, må du meget gerne komme med det i forhold til samfundet ;)


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. december 2017 af Justitia

#5 jeg er også meget nysgerrig - især på de negative konsekvenser. 

Det lyder som en generel opsamling af noget, der kan ramme os alle. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. december 2017 af wonk (Slettet)

Jeg synes det er værd at pointere, at mønsterbrydning både kan være opad og nedad i det bestående sociale/økonomiske hieraki. Når der snakkes om mønsterbrydning, henvises der ofte til individer, der bryder ud af negativ social arv, men mønsterbrydning er sådan set også børn af velstillede, der ender lavere sociale klasser.

Politisk henvises der ofte til "sammenhængskraften" i samfundet. Mønsterbrydere kan være én måde at sikre sammenhængskraft på, idet det vil skabe større berøring mellem sociale klasser og miljøer i samfundet. Hvis vi snakker om "positiv" social arv, f.eks. når en datter af ufaglærte bliver læge, så vil en nettotilgang af positiv social arv skabe vækst og bedre samlet velfærd i økonomien. Positiv er i anførselstegn, idet det reelt er i ladet begreb; det vil være op til øjet der ser, hvorvidt højere uddannelsesniveau nødvendigvis er positivt - og derfor implicit negativt, såfremt man selv har lavere uddannelsesniveau end sine forældre.


Svar #9
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Tak for svar. Har du noget mere til det negative? :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. december 2017 af wonk (Slettet)

Læs evt. denne artikel:

http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6193146/Jeg-er-stadig-den-ubudne-gæst-som-folk-kan-nedgøre-uden-omkostninger

Men ellers synes jeg de andre er kommet med fine forslag. Nu ved jeg ikke hvilken sammenhæng du spørger i, men når du nu er på A-niveau kunne det evt. være passende komme ind på selve begrebet "mønsterbryder". Det siger ét eller andet om vores samfund, at vi har brug for at italesætte dét fænomen, der dækker over begrebet.


Svar #11
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Okay, men kan man komme ind på behovspyramiden i forhold til det positive? Ved bare ikke lige hvordan, eller er jeg helt ved siden af?


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. december 2017 af wonk (Slettet)

Sagtens.

Hvis du skiller de forskellige begreber fra hinanden, kan du godt henvise til behovspyramiden. F.eks. er øget indkomst positivt ift. sikkerhed. Du må være mere konkret i spørgsmålene hvis jeg skal kunne hjælpe yderligere :)


Svar #13
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Tak for svar :)


Svar #14
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Nogen der evt har en mere negativ konsekvens der vedrører samfundet eller individet?

Har en halv side med negative konskevenser, men vil gerne op på en side :)


Brugbart svar (0)

Svar #15
14. december 2017 af Smut1

Ja, du kan jo komme ind på at konsekvenserne for individet afhænger af Sense of Coherence (OSA) og self efficacy. (Ville ikke bruge de begreber i forbindelse med samfundet, selvom at nogle lignende begreber sikkert kunne gøre sig gældende:)


Svar #16
14. december 2017 af Natacha215 (Slettet)

Tak :)


Skriv et svar til: Mønsterbryder spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.