Studievalg og videregående studie

Hvad betyder AO?

20. december 2017 af Sofiehanw

Jeg har tænkt mig at læse Farmaci næste år, men ved ikke hvis jeg kommer til at få de karakter der kræves til at læse det på KU så jeg tænker på måske at læse på SDU. Der står AO, og jeg ved godt at det betyder alle er optaget, men så når jeg kigger på adgangskrav så står der følgende:

Karaktergennemsnittet fra den gymnasiale eksamen skal i kvote 1 være mindst 8,0 og i kvote 2 mindst 6,0 (uden hurtigstartbonus), eller du skal have et gennemsnit på mindst 8,0 (kvote 1) eller 6,0 (kvote 2) i en af følgende fagkombinationer fra de specifikke adgangskrav:

Matematik A, fysik B og kemi B
Matematik A, fysik B og bioteknologi A
Matematik A, geovidenskab A og kemi B
Matematik A, biologi A og kemi B

Alle fag skal være bestået.

Hvis du ikke opfylder karakterkravene i kvote 1, skal du søge senest 15. marts inden kl. 12 i kvote 2.

Hvis alle er optaget hvorfor kraver det så karakter for at komme ind? Det er det jeg er i tvivl om og ikke helt forstå. Jeg vil være virkelig taknemlig hvis nogen kunne hjælpe mig med dette.

På forhånd tak. :)

p.s. jeg ved godt at det er noget jeg burde spørger min studievejleder om, men jeg tænkte på at spørger nogen her hvis de har oplevet noget lignende før måske.


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. december 2017 af sjls

Det er nye adgangskrav for 2018, så vidt jeg ved. Det betyder, at du slet ikke kan søge uddannelsen, hvis ikke du opfylder de nævnte krav. Hvis der kommer til at stå AO ved 2018-optagelsen, ville jeg gå ud fra, at de mener, at alle, der har søgt uddannelsen, er blevet optaget (dvs. alle dem med over 8,0 i snit i kvote 1 fx).

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. december 2017 af Mathias7878

AO = forkortelse for alle optaget.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. december 2017 af alexandersvanholm

Hvis du ikke opfylder karakterkravet i kvote 1, men opfylder karakterkravet i kvote 2, kan du søge i kvote 2 og gå til en optagelsesprøve. 

Hvis ikke du opfylder karakterkravet i kvote 1 eller kvote 2, kan du supplere i et eller flere fag i fagkombinationen for at forbedre karaktergennemsnittet.

Der er ikke nogen der er blevet optaget i 2018 endnu. På kvote 1 bliver det først determineret til juli.

Der var 90 antal studiepladser til Farmaci i 2017, og alle studiepladser blev fyldt ud. Altså er kvotienten, at alle var optagede.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. december 2017 af alexandersvanholm

#2

Hun skriver, at hun godt ved, hvad AO betyder. Hendes spørgsmål er

Hvis alle er optaget hvorfor kræver det så karakter for at komme ind? Det er det jeg er i tvivl om og ikke helt forstå. Jeg vil være virkelig taknemlig hvis nogen kunne hjælpe mig med dette.

Alle 90 studiepladser blev fyldt ud i 2017, da de alle levede op til karakterkravet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. februar 2018 af guzbak

Alle optaget :)

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Hvad betyder AO?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.