Kemi

Titrering

01. januar 2018 af Bette02 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal bestemme koncentrationen af KHSO4 prøve i en opløsning (ca. 0,2 M)

Jeg har 0,1 M NaOH (Indstillet) + phenoptahlein. 

Hvordan kan jeg ringe ud hvor mange mL jeg skal titrere med ca? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. januar 2018 af ChemistryIsKey

Det kommer an på, hvor mange mL af din opløsning, du vælger at titrere. Du kan altid anvende "titrerligningen", fordi stofmængden af NaOH og KHSO4 er lig hinanden i ækvivalenspunktet;

     c(NaOH) · V(NaOH) = c(KHSO4) · V(KHSO4)

Du kender begge koncentrationer og hvis vi siger du vælger at titrere 10 mL af din opløsning, får du V(KHSO4) = 10 mL. Nu kan du isolere V(NaOH) og så får du hvor mange mL NaOH du skal tilsætte for at nå ækvivalenspunktet :)


Svar #2
02. januar 2018 af Bette02 (Slettet)

Okay, men fortynder jeg den ikke hvis jeg putter dem vand i, eller kan jeg godt titrere på så lidt som 10 mL? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. januar 2018 af ChemistryIsKey

Hvis vi antager, at du vælger at titrere 10 mL af den opløsning, får du tilsat et eller andet volumen NaOH, når du når ækvivalenspunktet. Ud fra ligningen ovenfor, kan du så beregne koncentrationen af din opløsning med;

     c(KHSO4)  =  (c(NaOH) · V(NaOH)) / V(KHSO4) = (0.1 M · V(NaOH)) / 0.01 L

Det er dog værd at bemærke, at du beregner den formelle stofmængdekoncentration, dvs. den koncentration du havde i din KHSO4 opløsning før titreringen :)


Svar #4
04. januar 2018 af Bette02 (Slettet)

Hvad hvis jeg vælger at fortynde de 10 mL til 200 mL, hvordan skal jeg så regne det ud? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. januar 2018 af ChemistryIsKey

Hmm kan ikke helt forstå hvad pointen skulle være med det.

Du skrev i dit første indlæg, at du ønskede at bestemme koncentrationen af en given opløsning af KHSO4. Hvis du fortynder, ændrer du jo koncentrationen. Du kan godt fortynde den og så titrere den opløsning du laver (vha. præcis samme formel som jeg har skrevet i #1), men så vil koncentrationen være noget lavere.

Tror du skal være helt konkret om, hvad det er du ønsker at bestemme :)


Svar #6
04. januar 2018 af Bette02 (Slettet)

Okay - tak for svar :) Tror jeg er med


Skriv et svar til: Titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.