Matematik
hvordan bestemmer jeg arealet af M? (i ti-Nspire)
hej jeg har en vedhæftet opgave og jeg ville høre om der var nogen herinde som ved hvordan man frembringer a) i Ti-nspire
Svar #1
24. januar 2018 af DinMakker
Hvad mener du med at frembringe a).
Spørger du om hvordan man løser den?
Du kan blot integrere f(x) i intervallet x=0 til x=3.
Svar #5
24. januar 2018 af soer381k
hvordan får jeg så bestemt en ligning for tangenten t til grafen for f i punktet P(0,f(0))?
hvad er det for en ti-nspire funktion jeg skal bruge?
Svar #6
hvordan får jeg så bestemt en ligning for tangenten t til grafen for f i punktet P(0,f(0))?
hvad er det for en ti-nspire funktion jeg skal bruge?
Svar #7
24. januar 2018 af ringstedLC
Jeg tror, at det er bedre, hvis du koncentrerer dig om opgaven end Nspire. Du vil kunne få en opgave som denne i "Uden hjælpemidler". Se her hvordan man finder tangentens ligning:
http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/tangentens-ligning
Tænk så over, hvad du har og hvad du mere skal bruge for at indsætte i ligningen.
Svar #8
24. januar 2018 af Mathias7878
Du kan bruge kommandoen "tangentline(f(x),x,0)" til at finde tangentligningen i punktet P(0,f(0)) såfremt at du har defineret din funktion som f(x)
Du skriver x, fordi variablen er x og 0, fordi det er i punktet x0 = 0. Hvis det nu havde været x0 = 1, så skulle du jo have skrevet 1, osv...
Svar #9
#8#5
Du kan bruge kommandoen "tangentline(f(x),x,0)" til at finde tangentligningen i punktet P(0,f(0)) såfremt at du har defineret din funktion som f(x)
Du skriver x, fordi variablen er x og 0, fordi det er i punktet x0 = 0. Hvis det nu havde været x0 = 1, så skulle du jo have skrevet 1, osv...
dette ser vel rigtigt ud?
tangentLine(f(x),x,0) ? 9-6*x
Svar #10
hvad menes der når opgaven siger: Tangenten t deler punktmængden M i to punktmængder. c) bestem arealet af hver af disse
Svar #11
24. januar 2018 af Mathias7878
Du kan prøve at regne den ud selv ved brug af formlen:
hvor
hvis du gerne vil tjekke det manuelt. Ellers kan du vist afsætte punktet P(0,f(0)), hvis du selvfølgelig tegner dit graf i et graf-vindue, og så kan du vist finde tangentligningen ved at højre klikke på punktet og trykke tangentlinje.
Svar #12
24. januar 2018 af ringstedLC
Se på tegningen. Tangenten skærer y-aksen i (0, f(0)) og x-aksen et sted i mellem 0 og 3. Beregn skæring med x-aksen og integrer tangentlinjen fra 0 til skæring. Det var det første areal. Det andet er så?
Svar #14
25. januar 2018 af soer381k
hvad så hvis min lærer spørger: d) Bestem rumfanget af det omdrejningslegme, der fremkommer, når M drejes 360o om førsteaksen.
Svar #15
25. januar 2018 af Mathias7878
Skriv et svar til: hvordan bestemmer jeg arealet af M? (i ti-Nspire)
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.