Matematik

geometrisk vektorregning

27. januar 2018 af abey (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har svært ved at addere og substrahere vekotrer der er lige... Hvordan skal jeg addere og substrahere vektorerne i den vedhæftet fil?

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. januar 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Du skal bare sætte dem i forlængelse af hinanden. Hvis du skal fratrække b fra den første opgave skal du addere vektoren i modsat retning d.v.s. addere i den anden opgave

Svar #3
27. januar 2018 af abey (Slettet)

Du skal bare sætte dem i forlængelse af hinanden. Hvis du skal fratrække b fra den første opgave skal du addere vektoren i modsat retning d.v.s. addere i den anden opgave

det forstår jeg ikke. Jeg har prøvet på at lave den første hvor jeg addere dem med hinanden, men jeg ved ikke hvordan man så skal substrahere dem..

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. januar 2018 af ringstedLC

Det er rigtigt forstået. b starter, hvor a ender. Summen af a og b er en vektor fra a's start til b's spids.

Ved subtraktion skal b's spids lægges ved a's spids. Subtraktionen af b fra a er en vektor fra a's start til b's start.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Når du fratrækker skal du bare vende pilen om på b, og derefter gøre som før

Svar #6
27. januar 2018 af abey (Slettet)

Det er rigtigt forstået. b starter, hvor a ender. Summen af a og b er en vektor fra a's start til b's spids.

Ved subtraktion skal b's spids lægges ved a's spids. Subtraktionen af b fra a er en vektor fra a's start til b's start.

Når du fratrækker skal du bare vende pilen om på b, og derefter gøre som før

Sådan her? Jeg beklager meget, men jeg har lidt svært ved at forstå det.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du skal kun vende b og du skal afsætte den udfra enden af a

Brugbart svar (0)

Svar #8
27. januar 2018 af StoreNord

Hvis det er en ren tegneopgave, kan du løse opgaverne ved at tegne et parallellogram med tegnetrekant og lineal. Du kan også som her bruge Geogebra.

geometrisk vektorregning.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
28. januar 2018 af ringstedLC

Se på #8's tegning.

En vektor er en bevægelse som tegnes ved at sige som fx vektor a: "Start i bunden, gå 4 i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". Nu er du ved spidsen af vektoren. Da vektoren er en bevægelse ligger den ikke kun ét sted, men uendeligt mange steder. Vi tegner selvfølgelig kun ét af dem.

Vektor b ligeså: "Gå 2 i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". (På tegningen er det nødvendigt at lave vektor b' for at få vist b to steder).

Når du så skal addere de to bevægelser tegnes de to vektorer som vist:

Brugbart svar (0)

Svar #10

Bedre tegning til #9

Brugbart svar (0)

Svar #11

Når du skal subtrahere b fra a, skal spidsen af b lægges på spidsen af a. Vektor a er som i forrige, men b siger: "Start ved spidsen af a, gå så -2 (baglæns) i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". Resultatet bliver en vektor som ses her: 

Skriv et svar til: geometrisk vektorregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.