Matematik
geometrisk vektorregning
Jeg har svært ved at addere og substrahere vekotrer der er lige... Hvordan skal jeg addere og substrahere vektorerne i den vedhæftet fil?
Svar #2
27. januar 2018 af peter lind
Du skal bare sætte dem i forlængelse af hinanden. Hvis du skal fratrække b fra den første opgave skal du addere vektoren i modsat retning d.v.s. addere i den anden opgave
Svar #3
27. januar 2018 af abey (Slettet)
#2Du skal bare sætte dem i forlængelse af hinanden. Hvis du skal fratrække b fra den første opgave skal du addere vektoren i modsat retning d.v.s. addere i den anden opgave
det forstår jeg ikke. Jeg har prøvet på at lave den første hvor jeg addere dem med hinanden, men jeg ved ikke hvordan man så skal substrahere dem..
Svar #4
27. januar 2018 af ringstedLC
Det er rigtigt forstået. b starter, hvor a ender. Summen af a og b er en vektor fra a's start til b's spids.
Ved subtraktion skal b's spids lægges ved a's spids. Subtraktionen af b fra a er en vektor fra a's start til b's start.
Svar #5
27. januar 2018 af peter lind
Når du fratrækker skal du bare vende pilen om på b, og derefter gøre som før
Svar #6
27. januar 2018 af abey (Slettet)
#4Det er rigtigt forstået. b starter, hvor a ender. Summen af a og b er en vektor fra a's start til b's spids.
Ved subtraktion skal b's spids lægges ved a's spids. Subtraktionen af b fra a er en vektor fra a's start til b's start.
#5Når du fratrækker skal du bare vende pilen om på b, og derefter gøre som før
Sådan her? Jeg beklager meget, men jeg har lidt svært ved at forstå det.
Svar #8
27. januar 2018 af StoreNord
Hvis det er en ren tegneopgave, kan du løse opgaverne ved at tegne et parallellogram med tegnetrekant og lineal. Du kan også som her bruge Geogebra.

Svar #9
28. januar 2018 af ringstedLC
Se på #8's tegning.
En vektor er en bevægelse som tegnes ved at sige som fx vektor a: "Start i bunden, gå 4 i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". Nu er du ved spidsen af vektoren. Da vektoren er en bevægelse ligger den ikke kun ét sted, men uendeligt mange steder. Vi tegner selvfølgelig kun ét af dem.
Vektor b ligeså: "Gå 2 i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". (På tegningen er det nødvendigt at lave vektor b' for at få vist b to steder).
Når du så skal addere de to bevægelser tegnes de to vektorer som vist:
Svar #10
Bedre tegning til #9

Svar #11
Når du skal subtrahere b fra a, skal spidsen af b lægges på spidsen af a. Vektor a er som i forrige, men b siger: "Start ved spidsen af a, gå så -2 (baglæns) i x-retningen og gå så 0 i y-retningen". Resultatet bliver en vektor som ses her:

Skriv et svar til: geometrisk vektorregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.