Matematik
Ligning: BMI
En person på 1,71 m har en BMI på 22. Hvad vejer personen?
Jeg ville starte med at udregne potensen, men det er forkert er det ikke?
Nogen der kan forklare mig det bagvedliggende for en über sproglig studerende...
Og hvorfor er der i øvrigt parentes i formlen. For mig at se ville det ikke gøre nogen forskel, om den var der eller ej, men min fornuft siger mig, at den selvfølgelig er der af en grund.
På forhånd tak.
Svar #3
28. januar 2018 af Mathias7878
Du ganger med 1.712 på begge sider af lighedstegnet,
så du får
og da 1.712 både er i tælleren (den øverste) og nævneren (den nederste), så går de to altså ud med hinanden og du får, at
Svar #4
28. januar 2018 af MetteMauss (Slettet)
Forstår jeg rigtigt:
Man vil gerne isolere X og derfor ganger man med 1,712 fordi det "udligner" 1,712 under brøkstregen. Og når man har gjort noget på den ene side, så skal man også gøre det på den anden side.
Svar #5
28. januar 2018 af Mathias7878
Fuldstændig korrekt. Når man løser ligninger, skal man nemlig gøre det samme på begge siger af lighedstegnet. Man må gøre alt udover at dividere med 0, så længe det gøres på begge sider af lighedstegnet.
Alternativt kan du også udregne potensen 1.712 først og dividere med, hvad 1.712 giver på begge sider af lighedstegnet.
Svar #6
Jeg har ikke haft matematik siden folkeskolen for 15 år siden, og jeg er lige startet på Mat C som fjernundervisning... Jeg er doomed...
Kan du skrive den alternative regnemetode op i en formel? Jeg har selv lige forsøgt, men jeg ved simpelthen ikke hvor jeg skal gøre af tallene.
Svar #8
Aha, så gider det mening... Det er egentlig samme fremgangsmåde, bare hvor man har regnet potensen ud først.
Da du skrev dividere med resultatet af 1,712 troede jeg at jeg skulle: X / 2,9241 og 22 / 2,9241 på den anden side af =. Det gav ingen mening for mig.
1000 tak for hjælpen. Jeg blev meget klogere.
Skriv et svar til: Ligning: BMI
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.