Matematik
Hvordan isoleres x, når x både står i tæller og nævner
Hvordan isoleres x i nedenstående ligning?
y = 1-x/x+2
Svar #2
29. januar 2018 af fosfor (Slettet)
Multiplikation og division har højere prioritet end subtraktion og addition.
Dvs. det du har skrevet betyder
y = 1-(x/x)+2
y = 1-1+2
y = 2
så x kan ikke isoleres..
Svar #3
29. januar 2018 af fosfor (Slettet)
Hvis der skulle stå
y = (1-x)/(x+2) gang med x+2 på begge sider
(x+2)y = 1-x gang y ind, plus x over
x+xy+2y = 1 sæt x uden for parentes, træk 2y fra på begge sider
x(1+y) = 1 - 2y
x = (1-2y)/(1+y)
Svar #4
29. januar 2018 af petbau
Hej fosfor
Tusinde for dit hurtige svar :-) Det er simpelthen fornemt. Du aner ikke, hvor glad jeg bliver.
Ja, i min opgave står udtrykket, som du skriver helt øverst. Jeg sidder og prøver at lære mig selv matematik. Jeg er p.t i gang med funktioner. Jeg oplever, at jeg har problemer med basal algebra, hvorfor din hjælp er ubeskrivelig stor hjælp.
Kh Peter
Svar #5
29. januar 2018 af Mathias7878
Husk parenteser ellers kan man ikke vide - uden at gætte - hvad der præcist skal stå.
Du kan bruge hjemmesiden: symbolab.com til at isolere diverse variabler i en givent ligning. Du skriver simpelthen bare solve for x, y = (1-x)/(x+2) og så skriver den, hvad x er lig med samt de nødvendige mellemregninger. Brug hjemmesiden som en form for hjælpemiddel for at tjekke, hvorvidt dit resultat er rigtigt samt dine mellemregninger :=)
Svar #6
Hej Mathias
Tusinde tak, den hjemmeside kender jeg ikke. Det er alle tiders. Jeg har lige prøvet at gøre som du siger. Jeg er en 45 årig teenager, der skal have sine skolepenge tilbage :-). Mit ønske er at forstå matematikken bedre og jeg kan se, at den basale algebra til løsning af ligninger er temmelig mangelfuld. Jeg er rigtig glad for dit tip.
kh Peter
Svar #8
Det kan det Mathias. Jeg tror, at grunden til, at jeg aldrig er blevet god til matematik, skyldes, at jeg ofte kom til "at sidde fast" med et problem som dette. Så fik jeg aldrig gjort mere ved det. Det er selvsagt ikke så godt. Jeg vil se, om jeg kan få gavn af symbolab.com, næste gang jeg er i vanskeligheder
Skriv et svar til: Hvordan isoleres x, når x både står i tæller og nævner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.