Fysik

Passiv fortegnskonvention

03. februar 2018 af Human12 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der en der kan fortælle mig, hvad "passiv fortegnskonvention" er? evt. med et eksempel. 

Jeg takker på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2018 af hesch (Slettet)

Når jeg googler din overskrift, finder jeg at det fx har med effekter/energier at gøre i vekselspændings transmissionsledninger.

Når man laver beregninger ifm. fasekompensation, kan man have det krav at fasedrejningen strøm/spænding fx andrager 20º. Hermed kan menes at den skal være ±20º.

Et specifikt fortegn vil fremkomme, hvis beregningen foretages med komplekse tal, men kan - for nogen - lettere udføres med reelle tal, hvorved fortegnet har det med at forsvinde i det uvisse. Det er vist det man kalder "passiv fortegnskonvention".

Den principielle hensigt med en fasekompensation er oftest at øge effektfaktoren, cos φ, men denne effektfaktor er jo den samme, hvad enten φ er positiv eller negativ. I praksis er det dog nemmest/billigst at foretage kompensationen, således lasttypen før/efter kompensationen bliver den samme ( induktiv/kapacitiv last ), så disse forbandede ingeniører, der skal fasekompensere 200 MVA, regner bestemt med aktiv fortegnskonvention.

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar 2018 af hesch (Slettet)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2018 af Eksperimentalfysikeren

Passiv fortegnskonvention betyder, at man vælger fortegn for spændingsforskel og strøm svarende til en passiv komponent. Eksempel: En modstand R er forbundet til knuderne A og B. Vælges VR positiv, når spændingen i A er større end spændingen i B vil man ved passiv fortegnekonvention vælge IR positiv, hvis strømmen løber fra A til B. Ved en spændings- eller strømkilde benytter man ofte aktiv fortegnekonvention, hvor strømmen regnes postiv, når den løber fra lav spænding til høj spænding.

Ved passiv fortegnskonvention vil PR=VR*IR være positiv, når der afsættes energi i komponenten. Ved aktiv fortegnekonvention vil P = V*I være positiv, når energistrømmen er væk fra kilden.

Skriv et svar til: Passiv fortegnskonvention

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.