Religion

Hellige steder, fra det ikke-religiøse liv.

09. februar 2018 af Ildvand (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, håber der er en der kan give et eksempel eller forklare det her for mig.

Har fået denne opgave i religion, som jeg ikke helt forstår.

"Find andre eksempler på genstande, personer eller steder, som i religionerne opfattes som hellige – og derfor er forbundet med særlige regler for adfærd. 

Find også eksempler fra det verdslige (ikke-religiøse) liv på, at genstande, personer og steder opfattes som hellige, udskilte eller omkranset af forbud." 

Det første er nemt nok.. det er anden del jeg ikke helt forstår. Nogen der kan give et eksempel, eller hjælpe mig med at forstå hvad det kunne være? 

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar 2018 af AngelOneOne

Hej,

Som du selv skriver, er det ikke svært at finde eksempler på religiøse hellige steder ud fra betydningen:

som er forbundet med det guddommelige eller indeholder guddommelig kraft, og som derfor behandles med religiøs ærefrygt

I det vertslige liv, kan du bruge betydningen:

som har krav på ærbødighed pga. sin betydningsfuldhed, skønhed el.lign.

Det kunne f.eks. være Kongehuse, som omgås med en særlig respekt og ærbødighed og som har et væld af formelle og uformelle regler og traditioner. Det kunne også være mindesmærker som f.eks. Mindelunden, der er til ære for danske soldater der er faldet i tjenesten. Men at bruge selve ordet hellig i dets nærmeste betydning, er nok at strække den. Ved ordet hellig, vil langt størstetallet mene du snakker om noget der falder ind under den første betydning og ikke den anden.

Håber du kan komme videre herfra.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. februar 2018 af SuneChr

UNESCO  verdensarv, Danmark har syv på listen.


Svar #3
09. februar 2018 af Ildvand (Slettet)

Tak for hjælpen. 

 

 Ved ordet hellig, vil langt størstetallet mene du snakker om noget der falder ind under den første betydning og ikke den anden.

Det var nemlig også det jeg tænkte, syntes det var utrolig svært at finde noget som skulle være helligt, men som ikke indgår i noget religiøst..

Men dejligt du nævner kongehuset, det havde jeg faktisk selv overvejet. :)


Skriv et svar til: Hellige steder, fra det ikke-religiøse liv.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.