Matematik

Vektorer

22. februar 2018 af lærlektien (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med den vedhæftede opgave. Helt fra bunden jeg er helt lost på at løse den.

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2018 af fosfor (Slettet)

a) sæt a og b ind i formlen for projektion af vektorer

Svar #2
22. februar 2018 af lærlektien (Slettet)

Hej Fosfor, jeg har brug for en løsning på denne opgave.- Men jeg prøver alligevel lige og gør som du siger og takker.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2018 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #4

a)

\small \overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}=\bigl(\begin{smallmatrix} 1\\3 \end{smallmatrix}\bigr)\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} 4\\-2 \end{smallmatrix}\bigr)=1\cdot 4+3\cdot (-2)=-2

\small \overrightarrow{b}^2=\bigl(\begin{smallmatrix} 4\\-2 \end{smallmatrix}\bigr)\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} 4\\-2 \end{smallmatrix}\bigr)=20

\small \overrightarrow{a}_{\overrightarrow{b}}=\tfrac{\overrightarrow{a}\cdot \overrightarrow{b}}{\overrightarrow{b}^2}\cdot \overrightarrow{b}=\tfrac{-2}{20}\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} 4\\-2 \end{smallmatrix}\bigr)=-0{.}1\cdot \bigl(\begin{smallmatrix} 4\\-2 \end{smallmatrix}\bigr)=\bigl(\begin{smallmatrix} -0{.}4\\ 0{.}2 \end{smallmatrix}\bigr)

Brugbart svar (0)

Svar #5

b)
         \small A=\begin{Vmatrix} 1+4 & 3\\ 3+(-2)&-19 \end{Vmatrix}

Brugbart svar (0)

Svar #6

c)
            \small s\cdot \overrightarrow{a}+t\cdot \overrightarrow{b}=\overrightarrow{c}

\small s\cdot \begin{pmatrix} 1\\3 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} 4\\-2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} 3\\-19 \end{pmatrix}
\small \textup{hvilket giver to ligninger af f\o rste grad med to ubekendte s og t:}

\small s+4t=3
            \small 3s-2t=-19

Svar #7
24. februar 2018 af lærlektien (Slettet)

Tusinde tak til dig Mathon...du er simpelthen en engel :)

Skriv et svar til: Vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.