Studievalg og videregående studie

Motiveret ansøgning til kvote 2 på tandplejeruddannelsen

25. februar 2018 af Utopiaguide (Slettet)

Jeg drømmer om at blive optaget på tandplejer uddannelsen, men da mit snit ikke er højt nok, skal jeg søge igennem kvote 2! 

Jeg ønsker at skrive en fangende og top motiveret ansøgning, men jeg har svært ved at komme igang! Hvordan skal strukturen være og hvordan starter man den så den fanger læseren bedst muligt? Hvad er det bedst at komme ind på først osv
 

Er der nogen som har stået i min situation og skrevet en motiveret ansøgning som jeg må se, som en inspiration til at starte min ansøgning? Det ville være en kæmpe hjælp! 

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2018 af Fatima2904

du  kan finde nogle på nettet, men hvor meget skal ens gennemsnit være, for at blive optaget på tandplejeuddannelsen? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2018 af guzbak

Søg først om fremmest på KU siderne og læs hvilke kvote 2 kriterier de har.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #3
25. februar 2018 af Utopiaguide (Slettet)

- Adgangskravet er et gennemsnit på 6,0 for at søge, men i forhold til adgangskvotienterne er mit snit ikke højt nok til blive optaget på kvote 1. 

- Jeg har læst på KU's hjemmeside ang. deres kvote 2 kriterer til tandplejeruddannelsen, og som jeg kan se, vil jeg være okay kvalificeret. Det er mere opbygningen af den motiveret ansøgning, jeg har brug for hjælp til. Hvordan man stiller den op, hvor lang den må være, hvad der er bedst at starte ud med osv.

Altså hvordan selve ansøgning skal være opbygget for at den vækker bedst opmærksomhed, ikke selve indholdet i ansøgningen, såsom min motivation, erhvervserfaring, tidligerer uddannelse, uddannelsens struktur og indhold osv. 

Håber du forstår hvad jeg mener :-) 


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2018 af guzbak

Generelt er der meget hjælp at hente på siderne.

Spørgsmål og svar om kvote 2: http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelse-i-kvote-2/spoergsmaal-og-svar-om-kvote-2/

Hjælpe spørgsmål: http://studier.ku.dk/bachelor/pdf/motiveret_ans_gning.pdf

Formalia: http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelse-i-kvote-2/motiveret-ansoegning/

Forberedelse til interview: http://studier.ku.dk/bachelor/tandplejer/adgangskrav-og-optagelse/saerlige-forhold/

Jeg har ikke en ansøgning til tandplejer du kan få. Men generelt er det en god idé at sætte sig ind i uddannelsens opbygning og sætte uddannelsen i fokus, og ikke dig selv. Dvs. du ikke skal skrive "jeg har en drøm om at blive tandplejer fordi jeg siden at jeg var lille ...". Du skal mere skrive "Jeg ved at jeg er egnet til at gennemføre tandplejerstudiet, fordi jeg....". Så du skal argumentere for din studieegnethed og hvorfor de netop skal vælge dig. 

En venlig sjæl har delt råd om hvad man kan overveje i sin kvote to (dog til medicin) inde på facebook gruppen "kvote to medicin på KU". Der kan du evt. også søge om tips fra andre kvote 2 ansøgere. Jeg tillader mig at sætte hendes kommentar ind her.

- Din ansøgning må ikke være for lang
- Pas på med at gentage dig selv og fyldeord, så hellere end kortere ansøgning
- Pas på med at lyde som om du har brugt alle fine ord du kan finde i en retskrivningsordbog
- Lad være med at nævne hvis der er læger i din familien eller nogen er syg i din familien og derfor vil du gerne være læge. 
- Lad være med at skrive hvilken slags læge du gerne vil være. Det kan du ikke sige noget som helst om og det får dig til at virke snæversynet. Virk “openmided”. Derudover er man ikke sikret et speciale bare fordi man bliver færdig som læge. 
- Få styr på studiets opbygning og derefter brug det i ansøgning mest muligt. Herved menes henvis til forksellige fag og det semester de er på. Det beviser du har sat dig ind i tingene.
- Hver gang du skriver noget skal det relateres til studiet, kan det ikke relateres så lad være med at skrive det.
- Alt i ansøgningen skal kunne dokumenteres, hvis det ikke kan det, så lad være med at skrive det.
- Der skal være et naturlig flow i ansøgningen. 
- Drop punktform og overskrifter i teksten.
- Der skal være en stærk start. Hvis du ikke fanger læser fra starten risikere du at de ikke engang gider læse færdig.
- Der skal være en stærkere slutning, så de husker dig.
- Sørg for at inkludere hvorfor du vælger KU, dog uden at nævne eller kritisere andre universiteter. 
- Drop anbefalinger… KU gider ikke sidde og læse anbefalinger på 1500 studerende plus det står tydeligt på deres hjemmeside at man IKKE skal sende dem
- Lad være med at snakke om at du vil blive en god læge, det skal du nok få lov til at bevise på uddannelsen og alle kan skrive den påstand. 
- Dette er en ansøgning til at blive medicinstuderende, ikke et job som overlæge, så drop sætningen "når jeg bliver læge", eller "som læge vil jeg..."
- Hvis du har været til KU workshop så skriv det!
- Lad være med at nævne at du ikke fik gennemsnittet til at komme ind. Det ved de jo allerede og man skal ALDRIG skrive noget negativt om sig selv. 
- Drop Klicheer og ordsprog!!! - de hader dem
- Lad være med at søge hvis du lige er blevet student. De vælger oftest folk der har samlet sig erfaring i et par år efter studentereksamen.
- Lad være med at skrive hvor du gik i folkeskole på din CV. Det er ikke vigtigt, de ved allerede du gik i folkeskole eftersom du har gået i gymnasiet/HF mm. 
- Drop billed på CV (dette tip er fra KU work shop)
- LÆS KORREKTUR!!!! - stavefejl og kommafejl er ikke okay, det viser blot du ikke har brugt nok tid på din ansøgning.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. februar 2019 af fj0210

Hej, er det muligt at læse din ansøgning for insp til min egen? 
[email protected] 


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. februar 2023 af HejLilNa

Hej,

endte du med at komme ind? Hvis ja, må jeg så læse den for inspiration?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #7
20. februar 2023 af HejLilNa

Hej,

endte du med at komme ind? Hvis ja, må jeg så læse din motiveret ansøgning for inspiration?

Tak på forhånd


Skriv et svar til: Motiveret ansøgning til kvote 2 på tandplejeruddannelsen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.