Matematik

Integralregning - forståelse af opgave

27. februar 2018 af Roxanna - Niveau: B-niveau

Hej, jeg forstår ikke helt hvad der menes med "Hvilken formål må, ....."? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2018 af AMelev

Der står hvilken formel. - ikke hvilket formål

To eksempler er et lidt løst grundlag at generelisere ud fra, men når du får regnet og lægger mærke til, at eneste forskel er, at der er byttet rundt på grænserne, får du nok en ide.

Svar #2
27. februar 2018 af Roxanna

Hmm, jeg har fået a til at være 1 og b til at være -1. 

Derimod har jeg fået c til at være 4.29 og d til at være -2.90. 

Jeg kan godt gennemskue at hvis b er større end a, så vil det give et positivt tal, men hvis a er større end b så vil det give et negativt tal. Er dette korrekt? Er dette hvad der spørges efter? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2018 af Mathias7878

#2 det sidste er forkert. Det skal give det samme - bare med modsat fortegn, ligesom ved den førset.

Det, der sker, når man bytter om på grænserne er, at man får et negativt tal. Hvis man bruger det bestemte integral til at finde arealer, giver det jo ikke mening, at arealet er negativt. Derfor er den mindste grænse altså nederst og den største grænse øverst, tænker jeg umiddelbart.

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. februar 2018 af fosfor (Slettet)

Det er helt til grin at forvente nogen som helst sammenhæng på grund 2 sølle eksempler

Brugbart svar (0)

Svar #5
27. februar 2018 af AMelev

#4 Selv to sølle eksempler kan give en en ide om, at der måske er noget at komme efter. Og så kan man gå efter at få be-/afkræftet sin mistanke, men jeg medgiver, at eksemplerne kunne have været bedre valgt, fx det ene som integralet af -x

#2 og #3 Det er ikke bare sådan, at det er grænsernes rækkefølge, der er afgørende for fortegnet. 
Formlen, som er i spil er, at når man bytter rundt på grænserne, skifter integralet fortegn. 
\int_{a}^{b}f(x))dx=F(b)-F(a)=-(F(a)-F(b))=-\int_{b}^{a}f(x)dx

#3 Sætningen om areal som bestemt integral bygger på, at f er positiv. For en negativ funktion er arealet af punktmængden mellem grafen og x-aksen fra a til b -\int_{a}^{b}f(x)dx.

Brugbart svar (0)

Svar #6
28. februar 2018 af SuneChr

Formålet med at fastsætte   ab f (x) dx   =  - ba f (x) dx    samt i øvrigt   aa f (x) dx = 0
for vilkårlige a og b  er, at indskudsreglen  kommer til at gælde, selv om a, b og c ikke opfylder a < c < b
men kommer i vilkårlig rækkefølge. 

Skriv et svar til: Integralregning - forståelse af opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.