Matematik

Nogen der kan forklare mig fejlen?

06. marts 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

Hej 

Hvorfor er de forkerte, troede når cirklens ligning var lig med 0 så angav den et punkt, mens når den var lig med et minus tal så en tom mængde?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2018 af AMelev

Du har ret i din tro, men du har nok ikke fået skrevet om til cirklens ligning.

I den første står (....)2 + (....)2 = -3. Et tal i anden kan ikke være negativt, så summen vil altid være ≥ 0.
2x2 + 2(y-1)2 Begge led er ≥ 0, så summen kan kun være 0, hvis begge led er 0, dvs. hvis x = 0 og y = 1, hvilket giver punktet (0,1) som løsning.
Den tredje kan omskrives til (x-10)2 + (y-1)2 = 9, som er ligningen for en cirkel med centrum C(10,1) og radius 3.
Den fjerde kan omskrives til x2 - 4x + 4 + y2 = 4 ⇔ (x-2)2 + y2 = 4, som er ligning for en cirkel med centrum C(2,0) og radius 2.
Den femte kan omskrives til x2 + y2 = -5. Samme problemstilling som i den første
Den sjette kan omskrives til x2 + 2x +1 + y2 - 6y + 9 = -10 + 1 +9 ⇔ (x-1)2 + (y-3)2 = 0. Samme problemstilling som i den anden.

Svar #2
06. marts 2018 af Mathian

Tak for din tid og den udførlige forklaring, det hjalp meget. Det værdsætter jeg . 

Skriv et svar til: Nogen der kan forklare mig fejlen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.