Matematik

matematik (areal)

21. marts 2018 af mi28 - Niveau: C-niveau

Jeg har bruge for hjlp. jeg vil ikke hvordan man kan starte. jeg vedhæfter dokumentet så I kan se fordi der er tegninger.

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2018 af AMelev

3.1) Du skal tegne!

3.2) indsæt x = 10 i arealformlen og beregn

3.3) Tegn en vandret linje fra den markerede vinkelspids hen til den lodrette midterlinje. Så får du en retvinklet trekant, hvor du kan beregne kateterne ud fra de opgivne mår. Herefter kan den skrå side berstemmes vha. Pythagoras.

3.4) Bestem den del af den "grå" vinkel, som hører til den retvinklede trekant og læg de resterende 90º til.

3.5) Beregn arealet af venstre del af logoet ved at bestemme arealet af det øverste rektangel og den nederste retvinklede trekant. Læg dem sammen, så har du arealet af venstre del. Da højre del har samme areal skal du gange med 2 for at få arealet af hele logoet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2018 af peter lind

3.2 sæt x = 10 i aralformlen

3.3 se på den trekant dern dannes af den vestre skrå side, den vandrette linje fra den vensre ende til midterlinjen og den lodrette linje. Det er en retvinklet trekant med hypotenusen den skrå linje Brug pytagoras på den.

3.4  brug at tangens i en retvinklet ttrkant er mostående katete delt med hosliggende katete til at finde vinklen i venstrre side.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2020 af Haniadk

Hej
Har du mulighed for at forklare lidt mere hvordan man svarer på spørgsmål 5?
Jeg har svært ved at forstå løsningen

Tak

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. maj 2020 af peter lind

Del figuren op i en rektangel med siderne x og 1,25 x samt en ligebenet trekant med grundlinjen 1,25x og højde 1,15x -x = 0,15x

areal af rektangel x*125x

areal af trekant ½*1,25x*0,15x


Skriv et svar til: matematik (areal)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.