Almen studieforberedelse (AT)

Hjælp til AT - Historie og Samfundsfag.

27. marts 2018 af Simostudent (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studieet har brug for hjælp til min AT synopsis. Jeg har valgt emnet "alternative styrerformer" og AT overmenet er alternativer. Har tænkt mig at min AT-synopsis kunne være noget med USA vs Kina og om Kina bliver den næste økonomiske supermagt. Jeg har derefter tænkt mig at sammenligne de to lande og vurdere Kinas økonomiske udvikling. Hvilken samfundsfaglige analyse metoder kan man bruge til at sammenligne de to landes økonomi. Kan jeg evt bruge idealisme og realisme til sammenligningen? og nogle idder til hvordan man kan få inkorporeret emnet "alternative styrerformer" i min problemstilling.

Mine problemstillinger lyder således

Jeg vil starte med at redegøre for Kinas politiske og økonomiske udvikling efter 1976.  

Jeg vil dernæst undersøge, om Kina har overtaget U.S.As rolle som global magtfaktor, Hvor jeg blandt andet vil analysere de økonomiske og evt politiske faktorer  

Til slut vil jeg vurdere Kinas fremtidige udvikling, og om  denne udvikling vil kunne danne grundlag for en ny økonomisk stormagt.


Svar #1
27. marts 2018 af Simostudent (Slettet)

styreformer*


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2018 af Anders521

Hvilken samfundsfaglige analyse metoder kan man bruge til at sammenligne de to landes økonomi.

Et oplagt valg vil være den kvantitative metode.


Svar #3
28. marts 2018 af Simostudent (Slettet)

Har ændret mine problemstillinger til dette:

Problemstilling: Vil Kina i fremtiden overtage USAs plads som supermagt

Problemstillinger

Redegørende: Redegør for realismen og idealismen syn på magt

analyserende: foretag en sammenligning af Kina og USA's magt ud fra idealismen og realismen

Diskuterende: Diskuter om Kina i fremtiden vil overtage USA's plads og blive den nsæte supermagt.

Det skal godt nok lige omformuleres lidt, men hvad siger i?? :D


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. marts 2018 af Anders521

... de ting jeg forbinder med begrebet supermagt er økonomi og militær. Hvordan vil din analyse give dig et svar på om "Kina i fremtiden [vil] overtage USAs plads som supermagt"?


Skriv et svar til: Hjælp til AT - Historie og Samfundsfag.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.