Matematik

Konklusion

01. april 2018 af Mathian - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har løst en opgave, men er tvivl om hvordan jeg skal konkludere, ved faktisk ikke hvad jeg har fundet ud af ?


Svar #1
01. april 2018 af Mathian

opgave 2


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. april 2018 af fosfor

hvorfor ikke skrive z hele vejen


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. april 2018 af AMelev

#0 Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at konkludere - det har jeg også, for du skriver overhovedet ikke, hvad du laver i de enkelte trin og hvorfor. 

Umiddelbart ser det ud til, at du beregner den halve længde af krydsproduktet - hvorfor?
Og hvis du vil definere dette som en funktion, hvorfor gør du det så ikke fra starten? f(z):= \frac{1}{2}\sqrt{(10\cdot (z-2))^2+(45-15z)^2+(-150)^2 }eller, hvis du har det bedre med x som uafhængig variabel, så f(x):= \frac{1}{2}\sqrt{(10\cdot (x-2))^2+(45-15x)^2+(-150)^2 }

Derefter ser det ud til, at du bestemmer nulpunkt for den afledede, men hvorfor? 
Du har vist, at den funktion, du har defineret som f(x) har vandret tangent i x = 2.69, men det var næppe lige det, du blev spurgt om.

Forklarende tekst kræves!


Svar #4
01. april 2018 af Mathian

De udspændende vektorer er fx AB og AC. 
Arealet af trekanten er ½|AB x AC|, så arealet bliver en funktion med z som uafhængig variabel.
Bestem min. på sædvanlig vis ved at bestemme nulkpunkter for A'(z) osv.


Svar #5
01. april 2018 af Mathian

Det var dit indlæg og en andens som jeg fulgte. Så har jeg misforstået? Og jo, det med den trinvise forklaring er der styr på. Jeg gentager, det er konklusionen. 


Svar #6
01. april 2018 af Mathian

Konklusionen er den sidste sætning, der forklarer resultatet. 


Svar #7
01. april 2018 af Mathian

opgaven er vedhæftet ovenfor. Det var den som skulle fungere som et springbræt. Ved ikke hvad det vil sige at finde den "mindste areal" af værdi z - et eller andet. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. april 2018 af AMelev

Det, du har defineret som f(x), er arealfunktionen, som du skal bestemme min. for.

Du har ganske fornuftigt løst f '(x) = 0, da du ved, at der skal være vandret tangent i et lokalt min-punkt.
Så mangler du bare at undersøge, om det fundne nulpunkt for f ' faktisk er et min.-pkt. Det kan du gøre ved at lave monotonilinjen eller ved at tegne grafen og se, hvordan den ser ud.

Din konklusion kan så være: "På grafen ses, at det fundne nulpunkt for f ' er et min.punkt for f, altså er arealet mindst (nemlig 75.1) for z = 2.69."

Se. evt. vedhæftede.

I øvrigt bør du ikke definere vektorer som lister (med tuborg parentes), men som vektorer med kantet parentes adskilt af ; (semikolon), fx crossP([15;10;1],[15;0;z-2]). Så kan du bla. beregne længde og tegne vektorerne.

Vedhæftet fil:Min.areal.JPG

Svar #9
01. april 2018 af Mathian

Jeg siger mange tak for den gode og sammenhængende forklaring, så er jeg med i løbet igen :)


Svar #10
01. april 2018 af Mathian

Tak for det sidste råd, det vil jeg gøre, det andet havde jeg fra youtube. 


Skriv et svar til: Konklusion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.